Hensikten med prosjektet er å øke interessen for kjemifaget blant barn, og spesielt jenter. Kurset går over fire ganger. Hver gang skal barna lære om ulike kjemiske reaksjoner. Onsdag lærte barna hvordan såpebobler lages.
– Lek er læring
– Her på SFO har vi en visjon om at lek er læring og at læring er leking, sier daglig leder på SFO, Ruth Enoksen.
Anne Christin Reine er fabrikkprofessor i Forskerfabrikken i Østfold. Hun synes det er viktig at barn har kunnskap om kjemi og teknologi.
– Vi ønsker å inspirere barn til å bli glad i naturvitenskap og muligens rekruttere nye forskerspirer for fremtiden, sier Reine som ser mange potensielle forskere blant SFO-gjengen.
– Korken føyk i taket!
Noen av fremtidens potensielle forskere er Helene Ytterhorn, Lykke Aurora Pollen, Benjamin Torbjørnsrød og Tine Emilie Jensen (alle 8 år) som sitter konsentrert og følger med på det fabrikkprofessoren sier.
De synes det er gøy å lære om kjemi og best av alt når de selv skal gjøre eksperimenter.
– Vi har lært om eksploderende vann. Det var gøy fordi gassen fikk korken til å fyke opp i taket, sier Lykke Aurora ivrig.
Onsdagens tema var såpebobler, der barna forsket på hvilken såpebobleblanding som var best og deretter fikk de selv prøve seg.
Daglig leder i SFO synes det er viktig at barn har kunnskap om kjemi og teknologi.
– Det legger et godt grunnlag og gjør at barna kan mestre andre fag bedre. Det er et morsomt og spennende tema, sier Enoksen.