Vil øke barns interesse for kjemi og teknologi

SFO på Rygge er med i et spennende pilotprosjekt der barna skal lære om kjemi og teknologi. - Viktig at barn har kunnskap om kjemi, sier daglig leder.

Hensikten med prosjektet er å øke interessen for kjemifaget blant barn, og spesielt jenter. Kurset går over fire ganger. Hver gang skal barna lære om ulike kjemiske reaksjoner. Onsdag lærte barna hvordan såpebobler lages.

– Lek er læring

– Her på SFO har vi en visjon om at lek er læring og at læring er leking, sier daglig leder på SFO, Ruth Enoksen.

Anne Christin Reine er fabrikkprofessor i Forskerfabrikken i Østfold. Hun synes det er viktig at barn har kunnskap om kjemi og teknologi.

Anne Christin Reine

Anne Christin Reine er fabrikkprofessort ved forskerfabrikken i Østfold. Hun ønsker å inspirere barn til å bli glad i kjemi og teknologi.

Foto: Nina Marie Askim

– Vi ønsker å inspirere barn til å bli glad i naturvitenskap og muligens rekruttere nye forskerspirer for fremtiden, sier Reine som ser mange potensielle forskere blant SFO-gjengen.

– Korken føyk i taket!

Noen av fremtidens potensielle forskere er Helene Ytterhorn, Lykke Aurora Pollen, Benjamin Torbjørnsrød og Tine Emilie Jensen (alle 8 år) som sitter konsentrert og følger med på det fabrikkprofessoren sier.

De synes det er gøy å lære om kjemi og best av alt når de selv skal gjøre eksperimenter.

– Vi har lært om eksploderende vann. Det var gøy fordi gassen fikk korken til å fyke opp i taket, sier Lykke Aurora ivrig.

Onsdagens tema var såpebobler, der barna forsket på hvilken såpebobleblanding som var best og deretter fikk de selv prøve seg.

Daglig leder i SFO synes det er viktig at barn har kunnskap om kjemi og teknologi.

– Det legger et godt grunnlag og gjør at barna kan mestre andre fag bedre. Det er et morsomt og spennende tema, sier Enoksen.