Hopp til innhold

- Kronekurs betyr mindre, været betyr alt

Grensehandlerne i Sverige soper inn kroner i overskyet sommervær og regn.

Nordby Shopping Center

VÆRAVHENGIG HANDEL FOR GIGANTSENTERET PÅ NORDBY. 10 millioner skiller i omsetning fra en regnværslørdag til en solrik lørdag.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Ikke skriv at jeg ønsker regn, fordi jeg håper folk koser seg i ferien. Men det er som natt og dag for oss med sol eller regn, sier Ståle Løvheim, sentersjef på Nordby Shoppingcenter til NRK.

Med "Kjøpesenter-vær " utendørs, bryr ikke nordmenn seg om at kronekursen ikke er som "før i tiden".

Les også:

Regn

SHOPPINGTURISMEN SKYTER FART I UVÆR. Folk trekker inn i svenske og norske kjøpesentre, når værgudene slår seg vrange.

Foto: Petter Strøm

Regn ute - handel inne

Den siste lørdagen i juni regnet det voldsomt på Østlandet.

- Da hadde vi 42.000 personer innenfor dørene her, som handlet for 26 millioner kroner, sier Løvheim.

Men sist lørdag var det pent vær, og da dropper folk shopping.

- Nå sist lørdag var det strålende ute. 25.000 personer besøkte oss, og de handlet for 16 -17 millioner kroner, sier han.

Les også:

Ståle løvheim

VENTER MANGE I JULI. Ståle Løvheim forteller at Nordby Shoppingcenter har budsjettert med en million besøkende og 500 millioner i omsetning for juli i år.

Foto: Tor René Stryger

Kronekurs betyr lite, været avgjør

- Er det kaldt og regnvær går vi inn, og mange bruker tiden til å shoppe, sier Løvheim.

Kronekursen er for tiden 106-107 SEK for 100 NOK, og det ligger litt under gjennomsnittet siden 2004.

- Det betyr at vær, pris og vareutvalg avgjør hvordan det handles, sier Løvheim.

Les også:

Nordmenn la igjen nesten 12 milliarder kroner på grensehandel i Sverige i fjor. Over fire av dem brukte vi på Nordby shoppingsenter i Strømstad.

Grensehandel øker

9 av 10 er norske

Gjennom mange år har nordmenn dominert i køen foran kassene i svenske butikker langs grensen.

Ni av ti kunder er norske, og slik er det fortsatt.

Løvheim er godt fornøyd med besøket etter årets seks første måneder.

- Per i dag har vi fem prosent flere besøkende i 1. halvår i år, enn for samme periode i fjor. Det vil si at rundt tre millioner mennesker har vært innenfor dørene her, sier han.

Målet for 2013 er syv millioner besøkende.

Når det gjelder omsetningen har Nordby Shoppingcenter tatt mål av seg til å nå fire milliarder SEK i 2013.

- For de første seks månedene i år er omsetningen gått opp med en prosent, sammenlignet med samme periode i fjor, sier han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.