Hopp til innhold

- Norge vil tjene stort på høyhastighet

Oslo-området og Østfold vil få stor gevinst av å bygge intercitybanen mot Halden for høyhastighetstog – hvis den fortsetter helt til København. Det slår en dansk rapport fast.

InterCity-tog på rødt lys

En intercity-bane mot Sverige med hastighet på over 250 km/t vil gi Norge stor økonomisk gevinst, mener dansk rapport.

Foto: Cornelius Poppe / Scanpix

Rapporten, som er kalt Analyse av næringsliv og arbeidsmarked i den Skandinaviske 8-millionersbyen, er laget ved Universitetet i København.

Den viser at regionen Oslo-København vokser mest i Norden, bare med følge av Stockholmsområdet.

Rapporten slår fast at en høyhastighetsjernbane, basert på den planlagte intercitybanen i Norge, vil gi store økonomiske gevinster for Norge.

Ola Elvestuen, som er byråd for miljø og samferdsel i Oslo, mener norske myndigheter må satse på høyhastighetstog med fart på over 250 km/t på strekningen ut av landet, gjennom Østfold.

Ola Elvestuen

Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Ola Elvestuen, mener vi trenger høyhastighetstog på den planlagt intercitystrekningen mot Sverige.

Foto: Caroline Roka

– Den danske rapporten viser at det kan være gevinster å hente på over 20 milliarder kroner årlig som følge av et større arbeidsmarked og et tettere samarbeid mellom regionene som vil stimulere næringslivet. Dette er bare mulig dersom jernbanen kan frakte folk mellom Oslo og Göteborg på to timer, hevder Elvestuen.

Må samarbeide med Sverige

En slik løsning avhenger av at strekningen fra Halden til Trollhättan, omtalt som "missing link" på jernbanestrekningen mellom Oslo og København, kommer på dagsorden.

På denne strekningen gikk det en gang tog hele veien mellom den norske og danske hovedstaden. Men ikke nå lenger. Også godstrafikken reduseres mer og mer, mens E6 fylles opp av vogntog.

– Norske og svenske myndigheter må innlede en diskusjon om hvordan denne strekningen skal bygges ut til høyhastighetsbane. Vi må komme dit at vi ikke diskuterer om vi skal bygge en moderne jernbane, men hvordan vi skal gjøre det, sier Ola Elvestuen.