Vanlig oksygen i bildekk bør byttes ut med nitrogen.
Riktig dekktrykk reduserer klimautslipp med 10 prosent, viser tester NAF har gjort.
Grønn luftventil som symboliserer at du har nitrogen i dekkene.
Foto: Camilla Brække / NRKGrunnen er at vanlig luft raskere siger ut av dekkene når det er kaldt. Dermed bruker du mer bensin ved å kjøre med for lite lufttrykk i dekkene.
- Men har du dekk fylt med nitrogen, bruker luften lenger tid på å sige ut.
Nitrogenmolekylene er mange ganger større enn oksygenmolekylene i vanlig luft, sier Jarle Heyerdahl i Sandtorp Thermotransport i Mysen.
Transportfirmaet er et av flere som nå satser på nitrogenfylte dekk.
Vanlig i racing
Å fylle nitrogen i dekkene kan kanskje høres nytt og ukjent ut. Men i hjulene på fly og racingbiler har de fylt nitrogen i dekkene sine i en årrekke.
- Nå begynner også vanlige bilister å våkne opp for å ha nitrogen i dekkene.
- Man forbruker mindre C02, mindre drivstoff og det er et sikkerhetsperspektiv, sier Vegard Hellgren som er dekkimportør fra Bridgestone.
I følge han kan det spare miljøet for 50.000 tonn CO2 hvert år, hvis alle i Norge bytter til nitrogenfylte dekk.
Koster å være miljøvennlig
Å erstatte luften i dekkene med nitrogen kommer til å koste, men det er usikkert hvor mye.
- Dette er noe som kommer for fullt i hele verden.
- Det er ikke for å lure folk til å betale for å fylle dekkene sine vi gjør dette. Det er med tanke på sikkerhet og miljøet, sier Per Vågan, daglig leder i Sandtorp Thermotransport i Mysen.