Hopp til innhold

- Forsinkelser i flere år fremover

Jernbaneverket lover bedre punktlighet, men bare gradvis - over flere år.

Tog
Foto: Rainer Prang / NRK

Pendlerforeningen i Østfold møter i dag NSB og Jernbaneverket for å kreve færre forsinkelser på Østfoldbanen.

Les også: - Det haster mer enn som så

Les også: - 10 000 pendlere lider

- Skjønner pendlernes frustrasjon

Jernbaneverket lover forbedringer, men først på sikt.

- Vi skjønner godt frustrasjonene til pendlerne når de opplever forsinkelser og innstillinger. Veldig mange av våre ansatte tar også toget til jobb, sier informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket, Region Øst.

Han opplyser at årsakene til forsinkelsene og innstillingene på Østfoldbanen er godt kjent, men at Jernbaneverket først i år har fått penger til å gjøre noe med dem.

- Revolusjonen kommer først med Follobanen

- Arbeidet er allerede i gang og vi vil se en gradvis bedring i punktligheten. Det tar imidlertid tid å fornye jernbanen, så den store revolusjonen på Østfoldbanen kommer ikke før Follobanen er klar til bruk. Derfor må pendlerne dessverre leve med forsinkelser og innstillinger i noen år til, opplyser Skarpen.

Men det betyr at det blir ganske mange år å vente før forsinkelsene er en saga blott.

Ferdig først i 2018

Follobanen - det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski - blir nemlig ikke ferdig før i 2018.

Den er riktignok planlagt bygget så raskt som det er mulig å bygge jernbane, men siden loven setter rammer for hvordan slike utbygginger skal planlegges og høres i kommunene, kan utbyggingen tidligst starte i 2013, med tidligst ferdigstillelse 2018.

Jobber med utbedring i Oslo

Men en gradvis bedring i punktligheten på Østfoldbanen kan likevel forventes før den tid.

Det er nemlig ikke bare dårlig kapasitet mellom Oslo og Ski som skaper forsinkelser i Østfold i dag.

Feil i Oslo-tunnelen forårsaker også ofte forsinkelser som forplanter seg til Østfold, og det er grunn til å tro at slike feil blir sjeldnere på kort sikt.

Jernbaneverket har i høst og vinter drevet kraftig vedlikehold om nettene i Oslo-tunnelen.

Skal bruke milliardbeløp i hovedstaden

Det har siden jul vært svært få feil i Oslo-tunnelen, og dette har allerede gitt gode utslag for punktligheten på alle togene på Østlandet.

Frem til 2012 skal det brukes milliardbeløp på å gjøre de viktigste strekningene i sentrale Oslo robuste og mer moderne.

Dette gjelder blant annet modernisering av signalanlegg og sporvekslere, som har vært kilde til mange feil som gir forsinkelser og innstillinger, opplyser Jernbaneverket.