Pendlerforeningen i Østfold møter i dag NSB og Jernbaneverket for å kreve
på Østfoldbanen.Les også:
Les også:
- Skjønner pendlernes frustrasjon
Jernbaneverket lover forbedringer, men først på sikt.
- Vi skjønner godt frustrasjonene til pendlerne når de opplever forsinkelser og innstillinger. Veldig mange av våre ansatte tar også toget til jobb, sier informasjonssjef Thor Erik Skarpen i Jernbaneverket, Region Øst.
Han opplyser at årsakene til forsinkelsene og innstillingene på Østfoldbanen er godt kjent, men at Jernbaneverket først i år har fått penger til å gjøre noe med dem.
- Revolusjonen kommer først med Follobanen
- Arbeidet er allerede i gang og vi vil se en gradvis bedring i punktligheten. Det tar imidlertid tid å fornye jernbanen, så den store revolusjonen på Østfoldbanen kommer ikke før Follobanen er klar til bruk. Derfor må pendlerne dessverre leve med forsinkelser og innstillinger i noen år til, opplyser Skarpen.
Men det betyr at det blir ganske mange år å vente før forsinkelsene er en saga blott.
Ferdig først i 2018
Follobanen - det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski - blir nemlig ikke ferdig før i 2018.
Den er riktignok planlagt bygget så raskt som det er mulig å bygge jernbane, men siden loven setter rammer for hvordan slike utbygginger skal planlegges og høres i kommunene, kan utbyggingen tidligst starte i 2013, med tidligst ferdigstillelse 2018.
Jobber med utbedring i Oslo
Men en gradvis bedring i punktligheten på Østfoldbanen kan likevel forventes før den tid.
Det er nemlig ikke bare dårlig kapasitet mellom Oslo og Ski som skaper forsinkelser i Østfold i dag.
Feil i Oslo-tunnelen forårsaker også ofte forsinkelser som forplanter seg til Østfold, og det er grunn til å tro at slike feil blir sjeldnere på kort sikt.
Jernbaneverket har i høst og vinter drevet kraftig vedlikehold om nettene i Oslo-tunnelen.
Skal bruke milliardbeløp i hovedstaden
Det har siden jul vært svært få feil i Oslo-tunnelen, og dette har allerede gitt gode utslag for punktligheten på alle togene på Østlandet.
Frem til 2012 skal det brukes milliardbeløp på å gjøre de viktigste strekningene i sentrale Oslo robuste og mer moderne.
Dette gjelder blant annet modernisering av signalanlegg og sporvekslere, som har vært kilde til mange feil som gir forsinkelser og innstillinger, opplyser Jernbaneverket.