Hopp til innhold

- Flere kvinner burde kjøre

Kvinner kjører tryggere enn menn, men mannen tar automatisk rattet når han skal ut og kjøre med partneren sin.

Bilkjøring

Mange menn hevder at det er tryggest at de selv kjører bilen når de skal ut og kjøre med partneren sin, viser en undersøkelse fra If Skadeforsikring.

Foto: Colourbox

I undersøkelseen i regi av If Skadeforsikring, svarer ni av ti menn at de påtar seg sjåførrollen når de skal ut og kjøre med partneren sin. Flere av dem gjør det fordi de føler det er tryggest å kjøre selv, skriver VG .

- Gamle kjønnsrollemønstre

Trond Jensen som har 26 års erfaring som trafikklærer, tror årsaken til skjevfordelinga er gamle kjønnsrollemønstre. Han tror trafikken ville ha blitt "mjukere" dersom flere kvinner tok bilnøklene.

- Damene har tendens til å ikke bli fullt så aggressive i trafikken som menn, sier Jensen.

Han mener kjønnsrollemønsteret har grodd seg fast og overføres fra foreldre til neste generasjon.

- Jeg har inntrykk av at når gutten i dag ber dama med på kino, så kjører han sier, Jensen.

- Det bare blir sånn

Ut på tur

Til tross for at Cecilie har førerkort i flere klasser, er det Morten som kjører familiebilen.

Foto: Morten Røkeberg / NRK

Inn på parkeringsplassen ved Jernbanestasjonen i Drammen, kjører Morten Halvorsen. På passasjersiden sitter Cecilie Riis.

I tillegg til vanlig førerkort, så har hun førerrett til både lastebil, truck, gravemaskin og traktor. Likevel er det Morten som vanligvis kjører når paret er på tur.

- Det er vel ikke noen naturlig forklaring. Cecilie er flink til å kjøre, men det er bare sånn det blir, svarer Halvorsen.

Han lover dyrt og hellig at han aldri har nektet henne å ta rattet, og at det har hendt at de har diskutert hvorfor det blir sånn.

- Farligere å sitte på med mannen

Trond Jensen

Trond Jensen har vært kjørelærer i 26 år, og mener at barna arver foreldrenes kjørevaner.

Foto: Camilla H. Wernersen / NRK

15 prosent i undersøkelsen sier de tar styringen fordi de mener de er de beste sjåførene, 14 prosent fordi de føler seg tryggere når de kjører selv. Trafikksikkerhetsmessig, så burde flere kvinner ha kjørt, mener Jensen.

- Fram til 30-årsalderen er mannen farligere å sitte på med, forteller trafikklæreren.

Ifølge statistikkene er det flest menn som er involvert i trafikkulykker med både bil og motorsykkel.

Menn kritiserer, men tåler ikke kritikk

Jensen innrømmer at også han automatisk setter seg i førersetet når han og madammen er på tur.

- Jeg har mange unnskyldninger for at jeg skal kjøre, smiler Jensen.

En av ti menn sier de har sagt ifra om at de er lite fornøyd med partnerens kjøreferdigheter. Ingen kvinner i undersøkelsen gjorde det.

- Er du utrygg når kona kjører?

- Nei, jeg føler meg trygg, men det bare blir sånn, svarer han.

Han innrømmer at han ved et par anledninger har fått kritikk fra kona på sine kjøreferdigheter.

- Men, da svarer jeg som en mann at "jeg har mer greie på dette enn henne", flirer Jensen.