Svarttjern borettslag på Romsås har klaget inn bredbåndsleverandøren Get til Samferdselsdepartementet.
Bakgrunnen for dette er at flere beboere har vært uten trygghetsalarm og telefon i flere uker.
- Et sammenhengende mareritt
- Get begynte å legge om telefonene i begynnelsen av februar, og nå er fram til nå har det vært et sammenhengende mareritt, sier Tor-Erik Røberg-Larsen, som er styreleder i borettslaget.
I en klage til Samferdselsdepartementet uttrykker Røberg-Larsen sterk misnøye med Gets tjenester, og han skriver at selskapet ikke tar folks liv og helse på alvor. Derfor oppfordres det i klagen at selskapet fratas retten til å installere offentlige telefontjenester.
- Uten kontakt med omverdenen
- Det er mange eldre mennesker som ikke har fått kontakt med helsetjenestene og familier, og de har måttet alliere seg med naboer for å i det hele tatt fortelle at de lever. Get har hatt et helt avslappet forhold til den type brukere, og vi synes det er skremmende, fortsetter Røberg-Larsen.
Han forteller om en episode der en eldre beboer falt om i sin egen leilighet, uten mulighet til å ta kontakt med noen utenfor.
Get beklager
Øyvind Huseby i Get beklager at det har tatt tid å rette feilen.
Foto: Marianne Otterdahl-Jensen / Marianne Otterdahl-JensenSelv om beboere og styret gjentatte ganger har forsøkt å klage direkte til Get, har ikke dette ført frem. Get mener på sin side at de har tatt problemet på alvor.
- Aller først vil jeg beklage ovenfor kunder som har hatt problemer i denne forbindelsen. Vi satte inn alle våre ressurser for å løse feilen så fort som mulig, og vi jobbet døgnet rundt med det. Dessverre var det en komplisert feil, så det tok lenger tid enn planlagt å rette det opp, soer Gets direktør for samfunnskontakt, Øyvind Huseby.
Ifølge selskapet er feilen nå rettet opp, og kundene i borettslaget kan også vente en kompensasjon.
Post- og teletilsynet har fått oversendt klagen fra Samferdselsdepartementet og vurderer nå saken.