Planene om en gondolbane fra sentrum av Halden til Fredriksten festning ble i mars i år lansert av Magne Rekstad, som driver overnattingsstedet Kaserna og flere restauranter i festningsområdet.
Fra forvaltningshold var saken ukjent, da Rekstad fremmet sin idè, men den avvises ikke.
- Vi tåler at folk mener noe om hvordan festningen skal brukes, og det er positivt med engasjement.
At folk i Halden og Østfold har et eierforhold til festningen er bra, og det har de full rett til, sier Morten Kjølbo, festningsforvalter på Fredriksten - Forsvarsbygg Nasjonale Festningsverk til NRK.no.
Les også:
- Avviser ikke
Kjølbo sier at festningsforvaltningen gjerne tar imot innspill.
- Om det går en gondolbane forbi eller på siden av festningen, så er det å betrakte som et fremmedelement.
Dette vil selvfølgelig bli seriøst vurdert og behandlet, dersom noen kommer med et konkret forslag, sier Kjølbo.
Han sier videre at en gondolbane eller "festningsheis" ikke inngår i forvaltningens fremtidsplaner.
Han ønsker seg heller et "Tøffe-tog", slik Halden tidligere har hatt for transport tur retur sentrum festningen, og som har vært diskutert i Gamlebyen i Fredrikstad.
- Jeg synes gondolbane var et artig forslag, men jeg har liten tro på at noen kan drifte dette. Fra vår side vil vi ikke jobbe aktivt med et slikt gondolprosjekt, sier festningsforvalter Morten Kjølbo.
Les også:
Tårn i byen
Etter at Forsvaret trakk ut den militære delen av sin virksomhet i blant annet festningsanlegg som Gamlebyen i Fredrikstad og Fredriksten festning i Halden, har sivile aktiviteter sluppet til i anleggene.
For Haldens del har dette ført til at sivile leier seg inn i lokaler på Fredriksten festning, som tidligere var forbeholdt Forsvaret.
Magne Rekstad driver flere virksomheter på og rundt festningen i Halden, og han ser for seg et tårn i sentrum der gondolbanen starter, og at banen ender ved Kaserna på siden av festningen.
Den virkelig store utfordringen, mener Rekstad, ligger i å få aksept fra myndighetene for at en slik by- og festningsbane skal få lov til å ha endestasjonen i festningens nærhet.
- Teknologien har endret seg med årene, og hvis vi snakker om en bane i form av en stolheis, etter prinsippet i alpinbakker der skiheisene er enkelt konstruert, så behøver ikke dette være veldig kostbart, sier Magne Rekstad.