Hopp til innhold

- «Raymon» skaper fordommer

Gründer Bård Eker mener karakteren «Raymon» skaper fordommer om østfoldinger. – Det dummeste jeg har hørt, svarer komiker Øivind Johannessen.

Bård Eker om «Raymon»

Bård Eker mener karakteren «Raymon» har gjort østfoldinger en bjørnetjeneste.

Tirsdag gikk gründer og industridesigner Bård Eker ut mot Fredrikstad-karakteren «Raymon» i Dagens Næringsliv. Eker mener figuren har skapt en fordom om fylkets innbyggere.

– Raymon har gjort oss en bjørnetjeneste. Folk fra Østfold er ikke som ham, selv om vi har samme dialekt. Vi tenker ikke som Raymon, sier Eker til avisen.

Karakteren Raymon spilles av komiker Øivind Johannessen og er skapt av humorist Ragnar Pedersen.

– Har aldri ledd så godt

Kritikken mot figuren er imidlertid ikke ny. Flere ganger har det kommet liknende utspill mot Raymon, både fra privat og politisk hold.

– Det der dukker opp hvert femte eller tiende år, forteller Øivind Johannessen til NRK.no.

Han mener Ekers utspill er så dumt at han nesten ikke gidder å kommentere det.

(Teksten fortsetter under bildet)

Øivind Johannessen

Komiker Øivind Johannessen.

Foto: Mathias Lunde Kristoffersen / NRK

– Jeg har aldri ledd så godt som når jeg åpnet avisen og så det oppslaget. Det var virkelig på tide at noen tok opp den viktige problemstillingen der, sier han ironisk.

– For å si det sånn: det er nok fordi karakteren er fordummende at den har fått så mange utmerkelser, fortsetter han i samme tone.

– Hva mener du selv at Raymon representerer?

– Som sagt, jeg gidder ikke å kommentere noe mer. Du får ikke noe mer fornuftig ut av meg om dette temaet, sier Johannessen.

– Satses ikke på politikk

Bård Eker eier blant annet selskapene Eker Design og båtprodusenten Hydrolift as i Fredrikstad.

Han viser til at Raymon-karakteren gjenspeiler et arbeidsmiljø som ikke eksisterer lenger.

For eksempel har de store mekaniske verftene i Moss og Fredrikstad forsvunnet. Det samme gjelder produsenter av alt fra bildekk til glass.

– Ikke all industri i Østfold har klart å tilpasse seg nye markeder. Østfold er et fylke som det på politisk nivå ikke satses på. Det synes jeg er litt synd, sier Eker til Dagens Næringsliv.