Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian forventer at Oslo lufthavn og Avinor selv tar grep for å dekke tapene de etter hans mening har påført selskapet i første halvdel av 2006. Men lite tyder på at det vil skje.
– Vi har prøvd å få refundert penger fra OSL tidligere uten å få det til, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til NTB.
Irritert over OSL
Kjos brukte under torsdagens presentasjonen av Norwegians 2. kvartalsrapport mye tid på å klage sin nød over OSLs problemer med bagasjebånd og sikkerhetskontroll.
– Manglende regelmessighet fra OSL har kostet oss store beløp, og vi registrerte et markant fall i innenlandstrafikken i mai. Det er klart at folk vegrer seg for å reise når det venter dem to timer med kø i sikkerhetskontrollen, sa Kjos.
I tillegg irriterte direktøren seg over de gjentatte problemene med bagasjehåndtering på Gardermoen, og det faktum at Norwegian over lengre tid har måttet operere med ti minutter ekstra flytid til Trondheim på grunn av kapasitetsproblemer ved luftkontrollen i Bodø. Likevel hadde han ingen planer om erstatningskrav overfor OSL eller Avinor.
– Når vi betaler for en tjeneste som ikke blir levert, både håper og tror vi at OSL selv vil ta ansvar for å plukke opp regningen, sa Kjos.
Venter på krav
Fungerende administrerende direktør Bjørn Vinge ved Oslo Lufthavn har imidlertid ingen planer om å lete fram sjekkheftet helt uten videre.
– Dette har vi ikke diskutert. Det vil i så fall være en prinsippavgjørelse som Avinor må ta stilling til, sier Vinge til NTB.
Heller ikke Avinor har vurdert saken foreløpig, selv om de har registrert Bjørn Kjos’ frustrasjoner gjennom mediene.
– Vi er fullt klar over og beklager at det har vært en del ekstraordinære problemer i år. Men hvis Norwegian mener de har lidd økonomiske tap på bakgrunn av driftsforstyrrelser vi har ansvaret for, må det legges fram et krav som er konkretisert og dokumentert, sier kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor til NTB.
Håper fortsatt
I en tid der Norwegian venter på resultatet fra flere SAS Braathen-saker på skrivebordet til både Konkurransetilsynets og Økokrim, er ikke en konflikt med Avinor høyt på ønskelisten.
– Vi har prøvd å få refundert penger fra OSL tidligere uten å få det til. Tiden vil vise om de tar ansvar denne gangen, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til NTB.
Hun bekrefter at Norwegian vil forberede et formelt krav hvis det blir nødvendig.
– Hvis de sier det er nødvendig, vil vi sikkert gjøre det. Vi noterer alle våre kostnader, sier Ellingsen.
Markedet skuffet
Bjørn Kjos måtte torsdag ha flere forklaringer enn OSL-trøbbel på lur.
Selv med 16 nye ruter, 44 prosent økning i driftsinntektene, passasjerøkning på 49 prosent og stabilt høy kabinfaktor, svarte ikke Norwegians driftsresultat til markedets forventninger. Kort tid etter at kvartalsrapporten kom ut, stupte Norwegian-aksjen med nærmere fem prosent.
– Det har vært et turbulent kvartal, konstaterte Kjos tørt under presentasjonen.
Direktøren framhevet høye drivstoffpriser, introduksjonspriser på nye ruter og regnskapsbetegnelsen «One-offs» – eller enkelthendelser – som de viktigste faktorene for at den, etter Kjos’ mening, hovedsakelig positive kvartalsrapporten ble dårlig mottatt på børsen.
– Vi hadde en episode på Sola lufthavn i april, der et av våre fly rullet inn i en gate og brakk høyderoret. Det alene kostet oss sju millioner. Siden fulgte uventet vedlikehold og reparasjon på en motor med en ekstrautgift på ti millioner. Uten disse engangspostene ville resultatet oversteget markedets forventninger, sier Kjos til NTB.