Björck mener at SAS har utspilt sin rolle som flyselskap. Han hevder at dersom SAS hadde konkurrert på kommersielle vilkår, hadde selskapet gått dukken for lenge siden.
- Med sin blanding av privat og statlig eierskap, med tre lands lovgivning kokt sammen og med femti års monopoltenkning i ryggmargen framstår det som usannsynlig at SAS i sin nåværende form skulle kunne bli et effektivt og konkurransedyktig selskap, skriver Björck i innlegget.
Han mener det trengs en rask utredning om hvordan SAS skal avvikles og hvordan private svenske, danske og norske operatører skal sluses inn på markedsmessige vilkår.
– Både EU og svenske konkurransemyndigheter har blitt tvunget til å skjerpe sin granskning av luftfarten. Det er i og for seg bedrøvelig at svenske myndigheter har sovet i tiår når det gjelder SAS, men en viss oppvåkning er registrert. Man får håpe at en ny innsoving ikke ligger altfor nære, skriver Björck.
Tar litt feil
Luftfartseksperten Bo Sehlberg mener at Björk har rett i at det er nødvendig å minske kostnadene kraftig og ta knekken på den gamle bedriftskulturen, som hindrer nødvendige innsparinger og rasjonaliseringer.
- SAS må redusere sine kostnader med 30-35 prosent, og få med seg personalet på innsparingen, sier Sehlberg.
- Men Björk tar helt feil når det gjelder å dele opp det skandinaviske flymarkedet på flere selskap, mener Sehlberg.
Naivt
Sven Cahier, som leder fagforeningen i SAS, protesterer mot Björks utspill.
- Anders Björk har et naivt syn på flybransjen. Nye selskap tar i så fall hånd om de store og lønnsomme rutene. Men hvem skal ta hånd om de mindre og ulønnsomme strekningene, spør Cahier.
- Hvis man vil ha et fullstendig luftfartssystem som dekker hele landet må man ha et stort flyselskap, mener fagforeningssjefen.
Det ble i dag klart at SAS kjøper opp Braathens og overtar selskapet allerede 20. desember.