NRK Meny
Normal

Finansministeren vil kreve skatt fra Ryanair-medarbeidere

Finansministeren gjør det klart at Ryanair-sjef Michael O'Leary tar feil når han hevder at hans medarbeidere som bor i Norge skal skatte til Irland. Norske skattemyndigheter vil kreve dem for skatt i Norge.

Finansministeren gjør det klart at Ryanair-sjef Michael O'Leary tar feil når han hevder at hans medarbeidere som bor i Norge skal skatte til Irland. Norske skattemyndigheter vil kreve dem for skatt i Norge.

SKAL SKATTE HIT: Finansminister Johnsen gjør det nå klart at de Ryanair-ansatte som har base på Rygge skal skatte til Norge, selv om de jobber innen luftfart.

Ryanair-sjef Michael O'Leary sa torsdag i forrige uke at personer som jobber for det irske lavprisselskapet i Norge ikke skal skatte hit.

– De jobber på irskregistrerte fly, og skal ikke skatte til Norge. Det er ikke Ryanair som har laget disse reglene, det er EU, sa O'Leary på en pressekonferanse på Moss lufthavn Rygge, hvor selskapet har en base.

Skattedirektoratet har opplyst til NRK at de Ryanair-ansatte antagelig skal skatte til både til Norge og Irland. På direkte spørsmål om dette ikke stemte, svarte O'Leary slik:

– Det er bare tull. I henhold til EUs regler kan man ikke skatte to ganger. De ansatte ville ikke ha noe igjen å leve for, sa O'Leary.

Han gjentar i en e-post til NRK mandag kveld at besetningen i Ryanair er forpliktet av irsk og EU-lov til å skatte til Irland.

– Skal skatte hit

Michael O´Leary

– De jobber på irskregistrerte fly, og skal ikke skatte til Norge. Det er ikke Ryanair som har laget disse reglene, det er EU, sa Michael O'Leary på en pressekonferanse på Moss lufthavn Rygge, hvor selskapet har en base.

Foto: NRK

Finansminister Johnsen gjør det nå klart at de Ryanair-ansatte som har base på Rygge skal skatte til Norge, selv om de jobber innen luftfart.

– Hvis du er skattemessig bosatt i Norge, skal du skatte hit, sier Johnsen til NRK.

Skattedirektoratet jobber med en kontrollsak for å finne ut om personalet Ryanair benytter på Rygge, som er ansatt i et bemanningsselskap og utleid til flyselskapet, har betalt skatt i Norge.

– Ja, nå går de igjennom saken. De kan bli etterlignet. Vi sjekker også om de har gitt riktige opplysninger, forteller Johnsen.

– Så hvis de ikke har betalt skatt til Norge, og de skulle ha gjort det, er det da brudd på loven?

– Da blir de etterlignet. Da har de ikke betalt skatt etter det man er pliktig til, sier Johnsen.

Han legger til at du får rettigheter og opparbeider deg pensjonspoeng hvis betaler skatt.

– På generelt grunnlag er jeg for anstendige arbeidsforhold, her er jeg på linje med LO, fastslår Johnsen.

Norwegian går i motsatt retning

Mens Ryanair har bygget opp en base på Rygge, satser konkurrenten Norwegian på baser i utlandet. Fra før av har de baser i Malaga i Spania og i London. Flyselskapet skal også ha en base i Thailand, i forbindelse med at de snart starter opp langdistanseflyvninger dit.

Men mens Ryanair mener irsk lov gjelder på basene i utlandet, mener Norwegian det stikk motsatte. De ansatte på Norwegians base i Malaga er for eksempel underlagt spanske bestemmelser og skatter til Spania.

Kan ikke svare

Luftfartstilsynet kan på sin side ikke svare på hvilken arbeidsmiljølov som gjelder for de ansatte på Norwegians base i Spania, og etter hvert for de ansatte på en ny base i Thailand. De ansattes rettigheter er dermed uklare.

Tror Ryanair fortsatt vil tjene penger

Espen Andersen

Espen Andersen, førsteamanuensis ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI sier kabinansattes lønninger i Norge er høyere enn i andre land, og at de trolig vil komme under press.

Foto: NRK

Kravet om at Ryanair skal betale skatt betyr først og fremst at det blir dyrere for Michael O'Leary og selskapet å drive i Norge, konstaterer førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.

– O'Leary får bestemme seg for om de økt kostnadene gjør det verdt å være her i Norge, og det tror jeg nok han gjør. Han er nødt til å følge de reglene som gjelder, sier Andersen til NRK.

Men selv om Ryanair må begynne å skatte til Norge og betale trygdeavgift og sykepenger, er det penger å tjene her. Førsteamanuensen tror ikke selskapet har så voldsomt mange ansatte i Norge, og at regningen derfor ikke blir så høy.

– Norge er dyrere enn mange andre land, men vi flyr også en hel del. Akkurat på det to flyplassene, Rygge og Torp, tror jeg det er verdt for ham å fortsette, sier Andersen.

Kanskje må Ryanair øke prisene på flybillettene til og fra Norge, for å få regnestykket til å gå opp.

– Men vi er så rike at det i grunnen ikke spiller noen rolle, mener Andersen.

Ryanair har 50 europeiske baser. Andersen tror ikke det vil få særlig store konsekvenser hvis flere land gjør som Norge, og krever at selskapet skatter lokalt. For mens det er relativt store forskjeller i lønn og skatt mellom Norge og Irland, er det ikke nødvendigvis så store forskjeller til andre europeiske land.

– Arbeidsbetingelsene Ryanair har, og lønnsnivået, er ikke spesielt lavt i Europa generelt for uutdannet personale, fastslår Andersen.

Tror ikke «alle» flytter

Selv om alle europeiske flyselskaper i prinsippet kan flytte til lavkostland som Bulgaria, mener han det er for mange praktiske problemer og markedsproblemer ved en slik flytting til at det vil skje.

– Ifølge O'Leary-logikken: Er det prinsipielt noe i veien for at alle flyselskaper i Europa samles der betingelsene er aller best, der det er billigst, for eksempel i Bulgaria?

– I teorien er det ikke det, nei, svarer Andersen.

– Men kundene ønsker å ha ting lokalt. Du har en firmakultur som har med språk og stedet firmaet ble opprettet. Selv Michael O'Leary flytter ikke til det aller billigste stedet i verden, bare fordi det er litt billigere enn der han holder til nå, mener han.

– Det blir som på sjøen

Det kan bli en viss forflytning av kabinpersonale til lavkostland fordi det er relativt lett å rekruttere denne gruppen, og fordi de ikke trenger lang utdanning, tror Andersen. For flyvere tror han situasjonen blir omtrent som nå, fordi det ikke er fullt så mange å ta av.

– Har vi noen norske kabinansatte igjen om ti år?

– Jeg vil tro at vi har adskillig færre enn vi har i dag. Jeg tror situasjonen blir litt som den er på sjøen: For flyvninger som går til Norge og i Norge, vil det være norske ansatte, sier førsteamanuensen.

– Så vil det være en del norske ansatte som flyr internasjonalt. Men det er ikke på grunn av lønnen, fordi den er for dårlig. Men kanskje fordi de er eventyrlystne og har lyst til å jobbe med det en stund, før de finner seg en annen jobb, tror han.

For høye lønninger

De to Ryanair-ansatte NRK har snakket med har lønninger på rundt 21.000 euro i året. Det tilsvarer rundt 168.000 norske kroner. Norwegian lønner sine ansatte på basen i Spania omtrent det samme.

– Det er helt klart at lønningene for kabinansatte i Norge er for høye, at de er lavere andre steder, og at det vil skje sammenpressing, fastslår Andersen.

– Samtidig, hvis fagforeningene hadde visst hva de gjorde, hadde de sluttet å se på ledelsen som fienden og i stedet gått på EU og de internasjonale flymyndighetene og forsøkt å få opp lønningene internasjonalt, mener førsteamanuensen.

Han peker på at SAS ikke engang klarer å samle de kabinansatte i én fagforening.

– Mens de har kranglet med sine ledere, har konkurransesituasjonen endret seg dramatisk. Fagforeningene har rett og slett ikke skjønt det, sier Andersen.

– Som en reiseleder

I dag har noen i flybransjen norsk lønn og arbeidsvilkår, men førsteamanuensen tror også dette vil komme under press. Han tror lønnsnivået kommer til å gå ned, og de særnorske betingelsene som gjerne er knyttet til selskapet, kommer til å forsvinne.

Unntak er i de situasjonene hvor norske myndigheter kan gjøre sine krav gjeldende, som for eksempel på Rygge.

Flyvninger inn til Norge og innad i Norge vil beholde det norske systemet, men Andersen tror også lønningene der vil komme under press.

Med lavere lønninger for kabinpersonale som skal fly internasjonalt, vil det ikke være mulig å jobbe internasjonalt og bo i Norge, tror førsteamanuensen.

– Det som kommer til å skje, er at dette går fra å være et yrke du pensjonerer deg fra og som er ganske godt betalt, gitt utdanningsnivået. I stedet blir yrket litt som en reiseleder, som man har noen år til man får seg en ordentlig jobb, sier Andersen.

– Er det bra eller dårlig?

– Det er ikke bra for de det gjelder, men det er veldig bra for oss som bestiller flyreiser og reiser billig. Jeg vil ikke ta stilling til om det er bra eller dårlig, men det er det som kommer til å skje, sånn er det bare, svarer han.