Til sammen vil 50-øringene kunne gi over 300 millioner kroner ekstra til markedsføring av norsk laks, skriver fiskeriavisen Fiskaren.
Forslaget ble fremmet av kommersiell direktør Therese Log Bergjord i Pan Fish på høstkonferansen i Møre og Romsdal Havbrukslag i helga. Det kom ifølge Fiskaren ingen protester mot forslaget som trolig har bred støtte i lakseoppdrettsnæringen.
Forslaget går ut på å kreve den ekstra avgiften inn på toppen av den eksportavgiften som er i dag. Disse pengene skal også gå til Eksportutvalget for fisk som skal øremerke dem for markedsføring av norsk laks.
Med en forventet norsk eksport på 650.000 tonn norsk laks i
2007, vil en prisøkning på en krone, som følge av ekstra
markedsføringsinnsats, føre til merinntekter på 650 millioner i eksporten av norsk laks. Det betyr at Lakse-Norge AS vil sitte igjen med en gevinst på 325 millioner kroner i økt nettofortjeneste.