NEDOVER: VG var lenge Norges opplagsvidunder, og avisen alle skulle kopiere. Nå kan det se ut som om avisen ikke bare er slått ut av internett, men også er rammet av den samme nedgangen som løssalgsaviser i andre nordiske land. (Foto: NRK)
Dette kom fram på Schibsteds kapitalmarkedsdag i Paris i dag, skriver Aftenpostens nettutgave.
Utelukker ikke oppsigelser
Ifølge en børsmelding skal ledelsen diskutere «ytterligere tiltak med de tillitsvalgte», noe som i følge NA 24 Propaganda kan bety oppsigelser. Ved 10-tiden fredag morgen avsluttet avdelingslederne i VG et møte om situasjonen i avisen.
Klubbleder Sven Arne Buggeland sier til journalisten.no at stemningen er spent.
- Vi opplever situasjonen, både som ansatte og som tillitsvalgte, som urovekkende. Fallet i opplag og inntekter er betydelig, sier han.
Kostnadsvekst også i Aftenposten
Samtidig blir det meldt om betydelig økte kostnader i Aftenposten, som en følge av økt satsing på nye produkter som A-magasinet, redaksjonell satsing på Aften og fulldistribusjon av Aften.
Annonseinntektene i avisen er på nivå med fjorårets første kvartal, også ifølge Propaganda.
Skal redusere kostnader
Det dårlig opplaget fører igjen til at annonseinntektene synker med 10 prosent, selv om dette markedet ellers er sterkt.
Schibsted opplyser til Aftenposten.no at VG har iverksatt tiltak som skal redusere de faste kostnadene med 20 millioner kroner. På Oslo Børs falt Schibsted fredag 5 prosent tre kvarter etter at børsen åpnet, noe som også har sammenheng med at Kultur- og kirkedepartementet i dag la fram en proposisjon som vil begrense eierskapet i medier.
Øker på nett
Lyspunktene for konsernet er en sterk vekst i all nettaktivitet og 7 prosent opplagsvekst for Svenska Dagbladet. Aftonbladets opplag går derimot ned med 4 prosent, tross vekst i annonseinntektene.
Schibsteds europeiske gratisaviser har også hatt en treg start på året. Schibsted venter et nullresultat for aktivitetene i Spania, og lanseringen av gratisavisen 20 Minutter i Tyskland blir nå utsatt.
Satser i Russland
Schibsted har derimot kjøpt to tredeler av aksjene i en russisk gratisavis, og planlegger å lansere seg i Moskva i løpet av tredje kvartal.
Rubrikktjenester av typen Finn.no er lansert i Østerrike under navnet Willhaben.at. Lanseringen fant sted i januar i år, og har ifølge konsernet 15.600 annonser i databasen. Satsingen i Østerrike skjer også gjennom selskapet Styria, skrive Kampanje