Billigselskapet Norwegian fraktet 420.779 passasjerer i januar mot 324.097 i januar 2006.
Utenlands økte passasjertrafikken med hele 64 prosent, mens veksten innenlands var på 10 prosent.
En av årsakene til veksten i utenlandstrafikken kan være basen i Polen i siste halvdel av 2006, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.
Murmansk
Og tirsdag fikk Norwegian konsesjon også på flyruter til Murmansk. SAS skal fly mellom Tromsø og Murmansk og Norwegian mellom Oslo og Murmansk.
SAS var eneste søker til å fly fra Tromsø, mens både SAS og Norwegian hadde søkt om å få fly fra Oslo. Begge konsesjonene gjelder for fem år.
Ifølge Samferdselsdepartementet var søknadene fra de to selskapene om å fly fra Oslo så godt som like. Departementet har derfor lagt vekt på at Norwegian var først ute med å søke konsesjon, og at det er ønskelig med en jevn fordeling av begrensede trafikkrettigheter for å opprettholde god og likeverdig konkurranse mellom norske flyselskapene.
Ryanair
Den sterke vekten i Norwegian har en parallell i framgangen for irske Ryanair, som mandag noterte seg for et uventet sterkt resultat i siste kvartal i fjor.
Her var passasjerveksten på 20 prosent, men det sterke resultatet skyldtes delvis også nye avgifter på bagasje og at selskapet har tjent på forsinkelser og problemer i British Airways.