Nylig startet Mærsk nye flygninger til 16 europeiske byer, og nå skal dette følges opp med ytterligere ti nye ruter. Målet er å ta forretningskunder fra SAS, skriver Dagens Næringsliv med Berlingske Tidende som kilde.
Konkurransen mellom SAS og Mærsk Air er trappet betydelig opp etter at en tidligere samarbeidsavtale løp ut i oktober ifjor.
Samarbeid med Finnair
Mærsk skal nå også samarbeide med Finnair, selve erkefienden til SAS i det nordiske markedet. Mærsk Air skal levere passasjerer fra Sør-Europa til København og Helsingfors, slik at de kan reiser videre med Finnairs til Asia og USA.
– Med ti nye ruter til storbyer i Europa skal vi ha tak i business-kundene. Vi føler oss så avgjort i konkurranse med SAS, og de vil i aller høyeste grad få oppleve at vi er konkurransedyktige, sier administrerende direktør Finn Øelund i Mærsk Air til Berlingske Tidende.
Drastiske forslag
Samtidig sier informasjonssjefen i SAS Danmark til nyhetsbyrået Ritzau at det på styremøtet i morgen kan bli lagt frem forslag om blant annet nedleggelse, flytting av virksomhet og ytterligere nedbemanning.
Førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI, Hans Mathias Tjømøe, sier til NRK Frokost-TV at selv om både den norske, svenske og danske staten eier halvparten av flyselskapet, så er dette ikke noen garanti for at SAS ikke kan gå konkurs.