NRK Meny
Normal

Varebilregler stoppet storordre på miljøbiler

Rigide avgiftsregler forhindret Posten fra å velge små og miljøvennlige varebiler da de skulle bytte ut sin enorme bilpark på 4500 biler.

Posten skal fram til jul
Foto: Debbie Taylor Spets

Avgiftsreglene for varebil i Norge forhindrer bedrifter fra å importere små og miljøvennlige varebiler. Konsekvensen er at storkunder som Posten kjører rundt i større, dyrere og mer forurensende varebiler.

Flere interesseorganisasjoner har bedt regjeringen endre dagens avgiftsregler for varebiler, men ble ikke hørt da forslaget til statsbudsjett ble lagt fram tirsdag.

Les også: - Dyrere for de fleste å kjøpe bil

«Avgiftskassa» forhindrer

Slik reglene er i dag kan ikke bedrifter importere varebilmodeller under en viss størrelse. For å være godkjent registrert som varebil, må bilen ha plass til «avgiftskassa», som er 140 centimeter lang, 90 centimeter bred og 105 centimeter høy.

En av grunnene til disse reglene er å unngå at privatpersoner utnytter systemet ved å kjøpe billige varebiler til personlig bruk.

Men konsekvensen er også at bedrifter må bruke større og mer forurensende varebiler enn de strengt tatt har behov for.

- Ville heller valgt miljøvarebiler

Kjell Rakkenes

Pressedirektør Kjell Rakkenes i Posten Norge rister på hodet over avgiftsreglene for varebiler.

Foto: Posten

Pressedirektør Kjell Rakkenes i Posten forteller til NRK.no at de ville ha byttet ut det aller meste av hele sin 4500 kjøretøy store varebilpark med små, miljøvennlige varebiler om myndighetene hadde lagt til rette for det. Og nå kan det være for sent.

- Vi har akkurat inngått en rammeavtale om å bytte ut hele bilparken vår. Vi var nødt til å kjøpe varebiler hvor man får plass til denne «avgiftskassa». Hadde det ikke vært for disse reglene, vi ville heller kjøpt slike små og miljøvennlige varebiler, sier Rakkenes.

Engangsavgiften på varebiler er mye lavere enn på personbiler, og bedrifter er av økonomiske grunner avhengige av å kunne registrere bilene som varebiler.

- Ville vært perfekt

De små, forbudte varebilene har et varerom på 120 centimeter – 20 centimeter for kort til å få plass til den norske «avgiftskassa». Men det ville ikke bydd på problemer for Postens budbiler.

- På langt de fleste budrutene ville denne bilen vært perfekt størrelsesmessig. Lasteplassen er mer enn god nok, sier han, og understreker at den ville spart bedriften for mange avgiftskroner og bidratt til å oppfylle Posten Norges miljømål.

- Rigid regelverk

Citroën Nemo

Citroën Nemo er en av de små varebilene som har et CO2-utslipp på 119 g/km.

Foto: Scanpix/AFP

Minivarebilene tar nå mer og mer over i Europa fordi de er billige i innkjøp og gjerrige i forbruk. Dagsavisen skriver at Peugeot Bipper, Citroën Nemo og Fiat Fiorino har et CO2-utslipp på bare 119 g/km.

Samtidig var det gjennomsnittlige utslippet på norske varebiler på 205 g/km i fjor, og da sier det seg selv at den potensielle miljøgevinsten er stor.

- Vi er litt forundret over at et rigid regelverk setter en stopper for at vi kan kjøpe slike varebiler, sier Rakkenes til NRK.no.

Han tror at varebilreglene er skapt for å hindre privatpersoner i å ordne seg billige og sportslige tosetere.

- Det er helt paradoksalt at man skal ramme de få, men ender opp med at dette rammer så mange, sier han.

Regner med endringer

Han har ikke stengt døra for at Posten kan reforhandle sine innkjøpsavtaler dersom myndighetene legger om varebilreglene.

- Vi anser saken som såpass paradoksal at vi regner med at reglene blir lempet på etter hvert. Og hvis så skjer skal vi gjøre alt som står i vår makt for å få tak i slike biler, sier han.

Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening sier at de er meget skuffet over regjeringen i denne saken.

- Det er skuffende at vi ikke kan importerte slike biler som selges overalt ellers i Europa, sier han til NRK.no.

Bilimportørenes Landsforening har foreslått å fjerne den avgiftsmessige definisjonen av varebiler, og heller bruke den kjøretøytekniske definisjonen også i avgiftsmessig sammenheng.

Vil se på saken

Finansdepartementet skriver i forslaget til statsbudsjett at de har bedte Toll- og avgiftsdirektoratet vurdere forslaget. Men direktoratet mener ikke at den kjøretøytekniske varebildefinisjonen uten videre egner seg i avgiftssammenheng.

- Overfor departementet er det blitt opplyst at veimyndighetene for tiden jobber med å implementere EUs nye godkjenningsdirektiv for kjøretøy, og at dette vil kunne få betydning for varebildefinisjonene. Departementet vil i samarbeid med Toll- og avgiftsdirektoratet derfor jobbe videre med denne problemstillingen, heter det i statsbudsjettet.