Altinn vil ikke bli åpnet for tilgang til selvangivelsen før Skatteetaten er sikre på at filen er funnet og løst.
– Det er et svært alvorlig sikkerhetsbrudd når uvedkommende får tilgang til noens personopplysninger, fastslår fungerende skattedirektør Sven Rune Greni.
Skattedirektoratet slår fast at det kun er én person og hans kone som har fått vist sine personnummer på Altinn. De hevder at det ikke er vist detaljer fra selvangivelsen.
Henter inn eksperthjelp
Arbeidet med å løse Altinn-problemet er så krevende at selv ekspertene må hente inn eksperthjelp, skriver Teknisk Ukeblad.
Det er dataselskapet Basefarm som har ansvaret for å holde Altinn-løsningen i gang.
– Vi har hentet inn hjelp utenfra i denne saken. Men vi har også solid kompetanse i eget hus. Her er hele organisasjonen involvert på ulike måter. Og vi jobber tett med kunden Brønnøysundregistrene og den andre leverandøren, Accenture, sier direktør i Basefarm Bjart Kvarme.
Forventer vanlig levering av selvangivelse
Avdelingsdirektør Jan Christian Sandberg i Skattedirektoratet sier til NRK.no at de ikke vet hvor lang tid det vil ta å sikre systemet for at noe slikt ikke skal skje igjen.
– Det har jeg dessverre ikke et godt svar på, innrømmer Sandberg.
Stengningen av Altinn betyr at alle tjenester gjennom Skatteetatens nettportal vil være stengt inntil videre.
Inntil Altinn er oppe igjen vil driftsmeldinger bli lagt ut på nettsidene til Brønnøysundregistrene (brreg.no), og det vil være informasjon tilgjengelig på Altinn sin Facebook-side.
- Fristen for lønnstakere og pensjonister er 30. april. Vi forventer at Altinn er oppe igjen i tide til at selvangivelsen kan leveres på vanlig måte, sier fungerende skattedirektør Sven Rune Greni.
Finner ikke feilen i Altinn
Til tross for arbeid gjennom hele natten, har teknikere ennå ikke funnet feilen i Skatteetatens nettportal Altinn som gjorde at flere brukere opplevde å bli logget inn som en annen person tirsdag.
Brønnøysundregistrene opplyser i en pressemelding onsdag morgen at nettportalen ikke vil bli åpnet igjen før årsaken til feilen er funnet og løsningen fungerer som normalt.
En rekke feilkilder er blitt utelukket, og Brønnøysundregistrene jobber nå sammen med leverandørene for å finne ut mer om hva årsaken kan være og rette feilen.
Alvorlig sikkerhetsbrudd
Problemene oppsto etter at portalen var nede en periode på ettermiddagen.
Da den så ble åpnet igjen klokken 18.17, fikk alle som logget seg inn, se det samme skjermbildet av en annen persons navn og personnummer.
Nettportalen ble stengt klokken 18.34 tirsdag kveld og Skattedirektoratet har varslet Datatilsynet og Finansdepartementet om hendelsen.
Brønnøysundregistrene har vært i kontakt med brukeren som fikk sine opplysninger lagt ut offentlig for å redegjøre for situasjonen.
– Vi har full forståelse for at dette oppleves som vanskelig for personen det gjelder. Vi er fryktelig lei oss for den belastning vedkommende er utsatt for, og ser svært alvorlig på denne saken, sier Greni.
- Les: