Alle på nivåene under sjefssjiktet forsøker å skjule at de måler hverandre og vurderer egen sjanse opp mot de andre.
SAS’ konsernstyre har slått fast at sammensmeltingen av de to selskapene skal skje som virksomhetsoverdragelse, og at ansiennitet derfor skal legges til grunn ved ansettelsen.
Men hva vil skje i praksis, og hvor mange overtallige blir det? Etter alt å dømme vil SAS Braathens ansette det kabinpersonell og piloter som de to selskapene har i dag, og på flyplassene blir det også få overtallige.
Slike blir imidlertid å finne blant de vel 700 som i dag arbeider i administrasjonen i Scandinavian Airlines og de vel 400 i administrasjonen til Braathens. Det har vært antydet at 300 ansatte vil bli definert som overtallige, men ingen vil bekrefte anslaget.
Toppsjefene
Og hvem skal sitte i toppen til selskapet? I dag sitter Knut A. Solberg i førersetet i Braathens, mens Stein Nilsen har toppjobben i Scandinavian Airlines Norge.
Toppsjefen skal for øvrig ha en kommunikasjonsdirektør ved sin side. Hvem konsernledelsen i Stockholm kommer til å bestemme seg for, er også ennå usikkert. Her er det i dag tre navn som markerer seg – informasjonsdirektør Simen Revold i SAS-gruppen, hans kollega Knut Løvstuhagen i Braathens som for øvrig har lang fartstid i SAS-konsernet, og pressetalskvinne Siv Meisingseth.
Men det er ikke utenkelig at det dukker opp både et fjerde og femte navn i tiden fremover.
Heleid datterselskap
SAS Braathens blir et heleid datterselskap i SAS-gruppen, og ikke noe nasjonalt norsk selskap. Men norske eierinteresser blir like store, eller små, som i det nåværende Scandinavian Airlines.
– Selskapet vil derfor ikke bli børsnotert, og et overskudd vil i hovedsak bli tilbakeført til eieren, som er SAS AB med hovedkontor i Stockholm, sier informasjonsdirektør i SAS-gruppen i Norge, Simen Revold, til NTB.
SAS Braathens blir registrert som en egen juridisk enhet her i landet, og arbeidstakergruppene skal som nå ha egne kollektivavtaler. Pilotene i Scandinavian Airlines har per i dag felles avtale for de tre landene, men det blir det slutt med når det nye selskapet er etablert.
Pilotpause
Pilotene i Norge, Danmark og Sverige, som de siste uke har forhandlet sammen om ny kollektivavtale for 2004 og som har fått ny frist til 23. mars for avtaleinngåelse, har hatt seg noen dagers pause for å komme til hektene og forberede seg på nye runder med SAS’ forhandlere.
Dagens Næringsliv skrev torsdag at de norske kabinansatte vil gå ned med 10 prosent i lønn og få sin arbeidsmengde økt med 20 prosent i forhold til dagens nivå.
I tillegg har de gått med på frys av tillegg og redusert pensjons- og forsikringsomfang. Heller ikke disse tallene blir bekreftet, men kabinpersonalets faglige leder John Lyng har tidligere antydet at den samlete verdi av disse innskjerpingene lett kan utgjøre nærmere 30 prosent av dagens nivå.