Senioranalytiker Henrik Schultz i Danske Equities sier til den danske næringslivsavisen Børsen at Orkla kan komme til å stanse salgsprosessen av Orkla Media.
Landsomfattende gratisaviser i kø
Årsaken er at verdien på det Orkla-eide Berlingske Officin faller sterkt etter at Danmark til høsten får ikke mindre enn to husstandsomdelte gratisaviser. For det første kommer det islandske selskapet Dagsbrun med sin Nyhedsavisen, og nå svarer Politiken/Jyllands-Posten med sin egen landsomfattende gratisavis.
I tillegg vil den allerede etablerte gratisavisen Søndagsavisen trolig komme med en egen utgave midt i uken, Onsdagsavisen.
Vil miste inntekter
Schultz sier at han ikke tror Orkla i denne situasjonen vil kunne få den prisen konsernet ønsker seg for sin mediedivisjon. Det er derfor minst 50 prosent sjanse for at Orkla i denne situasjonen velger å bremse og utsette salgsprosessen.
Han mener at de nye avisene vil komme til å ta både annonser og lesere fra Berlingske-avisene Berlingske Tidende, B.T. og Urban og viser til Orkla-styreleder Stein Erik Hagen, som tidligere har satt spørsmålstegn ved om et salg er en god ide.
Spørsmål om pris
- Jeg trore nok gjerne at han vil selge. Det er utelukkende spørsmål om riktig pris, og det tror jeg kan bli vanskelig i den nåværende situasjonen. Derfor vil det være logisk for Orkla å stanse opp og i en periode konsentrere seg om de interne problemene i mediedivisjonen, sier Schultz til Børsen.