Krisen i økonomien rammer både italienere og turister, og mange småbutikker har stengt dørene for godt.
De få som er på handletur, ser ut til å gå i sikksakk mellom ulike butikker for å komme seg inn i nedkjølte salgslokaler og slippe unna heten.
Tilbake står frustrerte selgere som sliter med å få solgt noe som helst til tross for inntil 80 prosents avslag.
– Krisen har rammet alle, sukker en tomhendt kunde mens butikkansatte fordriver tiden med å brette stablene med T-skjorter i skrikende farger om igjen og om igjen.
– Salget går ikke bra, sier butikkeier Fabio Anticoli.
Mens den evige stad normalt tiltrekker seg turister fra alle verdenshjørner som bruker pengene sine på italienske merkevarer, har turistene mindre penger i år, mener han.
Også de eksklusive
Confesercenti, som er en sammenslutning for butikkeiere, sier salget har gått veldig dårlig i år sammenlignet med i fjor.
Foreningen melder om en nedgang på 20 prosent i omsetningen i Roma sentrum, et tall som stiger til 40 prosent for de ytre bydelene.
Et steinkast fra Petersplassen glaner nakne prøvedukker mot turistene fra støvete vinduer i en nedlagt butikk som en gang solgte barneklær.
Selv eksklusive butikker i gaten Campo Marzio bak Italias nasjonalforsamling er berørt av gjeldskrisen i Italia og eurosonen.
Den familiedrevne butikken Conti har stengt, det samme har Nando er Cazolaio, en skobutikk for de velstående.
Lina Rocchi, en undertøysbutikk som åpnet i 1938, stengte nylig dørene og etterlot seg et skilt med påskriften 80 år, tre generasjoner, en historie tar slutt.
– 1500 butikker har allerede stengt
Marco Meghnagi, som driver en butikk som selger Made in Italy-T-skjorter, tror de nedlagte butikkene kommer til å gjenåpne et annet sted. Men Confesercenti er langt mer pessimistisk.
– 1500 butikker i Roma har allerede stengt dørene siden starten på 2012, og tallet kan øke til 2500 innen utgangen av året, sier organisasjonens leder Valter Giammaria.
– Det er et enormt tall. Småbutikker som er en del av Italias historie, forsvinner en etter en, sier han.
Selger sommerhuset
Giammaria mener den økonomiske nedturen, skatteøkninger og konkurranse fra kjøpesentre er årsaken til at småbutikkene bukker under.
Krisen har fått mange butikkeiere til å falby egne feriehus, og i flere vinduer ligger alt fra sommerhus til fjellhytter ute for salg - mange av dem har gått i arv i generasjoner.
– Et økende antall forretningsfolk tvinges til å selge sitt andre hjem for å kunne fortsette som næringsdrivende, forklarer Giammaria.
Holder seg hjemme
Italias hotellforbund Federalberghi anslår at krisen har fått 30 prosent av italienerne til å droppe årets sommerferie.
– De store ferienes tid er forbi. Ingen reiser bort i hele august lenger. Folk reiser bort i en dag eller to til sjøen, de holder seg i nærheten av Roma, og mandag er de tilbake ved pulten sin igjen, sier Giammaria.
I håp om å øke omsetningen noe dropper mange butikkeiere ferien og holder i stedet åpent hele sommeren.
Ifølge en rapport fra Confcommercio holdt 80 prosent av supermarkedene og restaurantene og over 50 prosent av barene åpent denne uken, selv om onsdag var feriedag.