Hopp til innhold

Stevner SAS Braathens

Flyselskapet Norwegian krever erstatning fra SAS Braathens for ulovlig innsyn i, og misbruk av bedrifts-hemmeligheter.

Norwegian og SAS Braathens side om side.
Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

Norwegian mener at SAS Braathens har hatt ulovlig innsyn i datasystemet deres.

- Vårt tap som følge av dette ligger på et par hundre millioner kroner, og det blir også rammene for erstatningen vi krever, sier finansdirektør i Norwegian, Frode E.Foss til NRK.

Han vil i løpet av kort tid vil konkretisere erstatningskravet.

Tidligere stevnet av Økokrim

Stevningen ble levert Asker og Bærum tingrett i dag. Dette er samme rettsinstans som også tidligere har vurdert lignende forhold på vegne av Økokrim og som har frikjent SAS Braathens for industrispionasje.

Selskapet ble imidlertid dømt til å betale en bot på 400.000 kroner.

Denne dommen er anket av både Økokrim og SAS Braathens.

- I forbindelse med den saken har vi tidligere varslet at vi ville gå til sivilt søksmål, sier Foss.

Stevningen gjelder både det innsyn som Norwegian mener at SAS Braathens foretok ulovlig i databookingsystemet Amadeus i perioden 2002 til 2005, og det økonomiske tap som Norwegian mener det ble påført da SAS Braathens i 2004 fikk tilgang til e-post som Norwegian mener var konfidensiell.

Norwegian  har tidligere antydet at erstatningskravet kan bli på flere hundre millioner kroner.

- God forretningsskikk er brutt

Norwegians advokat Anders Ryssdal gir uttrykk for at denne erstatningssaken i større grad vil ta for seg etikk i forretningslivet enn det straffesaken gjorde, og legger opp prosessen etter reglene for konkurranse mellom næringsdrivende.

- Vi vil påstå at den såkalte generalkonsulen om hva som er god forretningsskikk næringsdrivende imellom, er brutt, sier Ryssdal til NTB.

Advokaten peker på at stevningen gjelder både moderselskapet SAS AB og datterselskapet SAS Braathens.

I en periode i 2002 var det daværende Braathens salgsansvarlig for NAS' Norwegian Air Shuttle (Norwegian) rute mellom Stavanger og Newcastle, og ble i den forbindelse gitt tilgang til NAS' sider i det globale bookingsystemet Amadeus.

NAS-operasjonen ble avsluttet 1. desember samme år og Braathens avtale ble sagt opp. Under rettssaken på ettersommeren ble det opplyst at det ikke fra NAS' eller Amadeus' side ble gjort noe teknologisk aktivt for å stenge Braathens ute fra NAS' bookingsystem.

Braathens ble senere kjøpt opp av SAS-konsernet, 1. april 2004 gikk ansatte og eiendommer inn i det nye selskapet SAS Braathens.

19. april 2004 sendte en ansatt i reisebyrået Bennet BTI Nordic (BTI) en e-post om interne, strategiske planer i Norwegian til en ansatt i SAS Braathens.

Representanter for SAS Braathens benektet ikke under rettssaken tidligere i år at det både ble foretatt innsyn i NAS' bookingsystem og at man leste e-mailen, men påsto at ingen av informasjonene var så hemmelige at de ikke kunne hentes annet steds fra.