Hopp til innhold

Toyota på vippen

Toyota tilbakekaller biler over en lav sko. Eksperter mener måten de håndterer krisen på avgjør fremtiden til bilgiganten.

Toyota stanser produksjonen

KRISEHÅNDTERING: Toyotas renomé kan avhenge av hvordan de takler tilbakekallingen av biler med pedalfeil.

Foto: David McNew/Getty Images/AFP

Toyota innehar tittelen som Norges mest populære bilmerke, og stod for 15 prosent av nybilsalget i fjor.

Les også: Taper milliarder på pedalproblemer
Les også: Melder om bremsefeil på Toyota
Les også: – 10 000 nordmenn vil få brev fra Toyota
Les også: Toyota tilbakekaller 1,8 millioner biler i Europa

Regnskapsrapportene for regnskapsårene 2005 til 2008 viser også en omsetning på 15,6 milliarder kroner. Ifjor kom finanskrisen, så begynte tilbakekallingen av åtte modeller fordi de potensielt har problemer med at gasspedalen henger seg opp.

Toyota Avensis

GASSPROBLEMER: Avensis er en av bilmodellene som kalles tilbake.

Foto: ERIC PIERMONT / AFP

Forsker Nina Marianne Iversen ved Senter for Samfunnsforskning sier mye av omdømmet til Toyota i fremtiden, avhenger av hvordan bilmerket takler dagens krise.

Rett i kjernen

– Det er åpenbart at slik eksponering gir et negativt omdømme. Den fysiske kvaliteten er én av kjernene i merket Toyota, men det alene behøver ikke å bety et stort omdømmefall, sier Iversen til NRK.

Hun sier måten Toyota takler krisen på kommer til å være avgjørende for hvordan bilmerket klarer seg gjennom krisen.

Toyota iQ

IKKE SÅ SMART: Toyota vil se på IQ for å sjekke pedalproblemer.

Foto: Toyota

– Når det gjelder biler som vare er det flere forhold som teller inn. Denne omtalen kan ha negativ virkning på de som planlegger å kjøpe bil akkurat nå, mens det ikke trenger å ha så stor virkning på folk som ønsker å kjøpe bil i løpet av de neste fem årene. Da er Toyotas håndtering av krisen overfor eksisterende bileiere mer avgjørende. Dersom de kaller inn bilene og gir bileierne en god opplevelse av at de tar problematikken alvorlig, og at de løser problemet på en god og åpen måte, demper dette omdømmetapet, sier Iversen.

Hun får støtte av Forlagsdirektør Per Morten Merg i Bilforlaget.

Krisehåndtering avgjørende

Han sier Toyotas omdømme i Norge er avhengig av mer enn bare kvalitet.

– All medieomtale er små eller store brikker i omdømmespillet, men Toyota har også jobbet knallhardt med kundetilfredshet og forhandlerledd. Dette er en ripe i lakken, så er spørsmålet hvor tykk lakken er, og hvor mange lag den har, sier Merg.

Toyota Auris

INN TIL SJEKK: Også Auris må inn til sjekk hos Toyota.

Foto: Toyota pressefoto

Han sier også at bilmerkets representanter i Norge har klart å håndtere krisen godt så langt. Både med innkalling av biler og full åpenhet om prosessen. Alt godt eksponert på Toyota Norges egne hjemmesider på nettet.

– Når det er sagt, så blir Toyota tatt ekstra hardt i media fordi fallhøyden er større for dem enn andre merker. Det finnes ikke dramatikk i å kalle inn biler i dagens bilbransje. Nissan har nettopp gjort det, uten at dette ble veldig eksponert i media. GM har tilbakekalt millioner av biler gjennom årene, og heller ikke dette har kommet i media, sier Merg.

Les også: Peugeot og Citroën trekker 90.000 biler
Les også: Honda tilbakekaller 640.000 biler

Han sier selve tilbakekallingen sjelden er problematisk. Det er måten man løser problemet på som kan skape kriser.

For ordens skyld: Journalisten er innehaver av en Toyota fra 1996.