Det viser undersøkelsen Norsk Kundebarometer, der 8500 nordmenn er spurt om hvordan de opplever bedrifter de har besøkt eller benyttet seg av i løpet av året.
Bare 3 prosent, eller fem bedrifter, har virkelig fornøyde kunder, skriver Dagens Næringsliv.
Toyota topper med 83 poeng i tilfredshet og kan også skilte med at 86,7 prosent av kundene føler seg lojale. Deretter følger Timeekspressen, Flytoget, Audi og SkandiaBanken. Omvendt ligger Lidl på bunnen, fulgt av Notar, Joker og Hafslund Strøm. McDonalds er heller ikke noe spesielt populært firma i Norge.
IKEA med mest lojale kunder
Bedriftene får på barometeret poengsummer mellom 0 og 100 både når det gjelder tilfredshet og lojalitet. Blant mediene får Aftenposten 72,8, Dagens Næringsliv 66, VG 63,8, Finansavisen 59 og Dagbladet 58,9 når det gjelder tilfredse kunder.
Når det gjelder lojalitet blant kundene, ligger IKEA på topp, fulgt av SkandiaBanken, Norsk Tipping, Meny og Coop Mega. Vinmonopolet har de minst lojale kundene, og heller ikke Notar, Postbanken Eiendom, Finansavisen og DnB Eiendom har særlig lojale kunder.