Problemene hos en av verdens største bilprodusenter har aksellerert ut av kontroll. Fra innrømmelse om feil i noen tusen biler, til flere millioner, har bedriften nå innsett at tilliten hos kundene er i ferd med å svinne hen.
Les:
Les mer:
Les også:
– Vet vi har skuffet dere
Derfor har sjefer i selskapet tatt grep, og dukker én etter én opp på nettkanalen YouTube.
– Jeg vil at dere skal vite at vi har utarbeidet en omfattende plan for å reparere pedal-problemene i de tilbakekalte bilene, sier presidenten i Toyota USA, Jim Lentz.
– Jeg vil gi min dypeste unnskyldning til Toyota-eiere som sitter igjen med bekymringer omkring disse problemene. Jeg er virkelig lei meg, og jeg vet at vi har skuffet dere, sier han i det drøyt to minutter lange klippet.
Les mer:
Les også:
Forsikrer at jobben blir gjort
USA-sjefen forsikrer om at bilutsalgene vil komme til å ha lengre åpningstider framover for å få jobben gjort.
– Jeg håper dere gir oss en sjanse til å gjenvinne tilliten deres, avslutter han.
– Ingenting er viktigere for oss
Også britiske Toyota-sjefer har krøpet til korset etter at det ble kjent at over 180 000 biler i landet kan ha pedalfeil.
Handelssjef Jon Williams sier i sitt videoinnslag at han er «utrolig lei seg for at de har skuffet kundene».
– Ingenting er viktigere for oss enn kundenes sikkerhet og tilfredshet, sier han.
Les mer i
.– Skal løses raskt og smertefritt
– Det er ikke noe enestående i det at man får en tilbakekallings-kampanje i bilbransjen. Det som er nytt i denne saken er interessen fra media, mener informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen.
Han forsikrer likevel om at Toyota her hjemme prøver å rydde opp i problemene så godt det lar seg gjøre.
– Vi er nå i diskusjon med forhandlerne for å sikre at kampanjen skal gjennomføres så raskt og smertefritt som mulig. Det vil bli satt inn ekstra ressurser landet rundt, og det vil bli gjort en skikkelig innsats fra Toyota sin side for å løse dette raskest mulig, sier Olsen.
Se: