Sammenlignet med i fjor leverer det norske telekonsernet et godt forbedret resultat.
Driftsresultatet etter første halvår 2003 ble på nær 3,1 milliarder kroner, en økning på 1,8 milliarder kroner i forhold til samme periode i i fjor.
Selskapet hadde driftsinntekter på 25,8 milliarder kroner, som betyr en økning på 9,6 prosent sammenliknet med siste halvdel av 2002.
Kvartalstall
Når det gjelder kvartalstallene, fikk selskapet et driftsresultat på 1,6 milliard kroner, som er en stor forbedring fra i fjor hvor tilsvarende resultat var 691 millioner.
FORNØYD: Telenorsjef Jon Fredrik Baksaas. Arkivfoto Scanpix
Resultat før skatt endte på nærmere 2,5 milliarder kroner, en økning på hele 2,1 milliarder kroner fra samme periode i fjor. En av årsakene er at det inkluderer en gevinst på 1,5 milliarder kroner etter salg av aksjer i det greske mobilselskapet Cosmote.
De gode tallene førte til at Telenor-aksjen steg med over 3 prosent umiddelbart etter at resultatet var kjent, og sluttet med 3,26 prosent opp. Hovedindeksen på Oslo Børs ble også påvirket og steg med 0,73 prosent til 140,03 prosent i løpet av dagen.
Fornøyd
Telenor-sjef John Fredrik Baksaas sier i pressemeldingen i forbindelse med tallfremleggelsen, at de registrerer en fortsatt inntektsvekst og en solid resultatforbedring.
Og at de nå ser resultater av de mange prosjektene med kostnadskutting som enten er gjennomført eller under gjennomføring. Blant annet har konsernet forsøkt å samle sine interesser i utenlandske selskaper bedre.
Telenor ser positivt på å at de har klart å holde markedsandelen for fasttelefoner i Norge.
Nedgang i mobil
På mobilsiden har selskapet nå 10 millioner mobilabbonementer i og utenfor Norge. Men det er veksten i Telenors utenlandsportefølje, selskapet lener seg på.
For i mobilmarkedet innelands går det dårligere. Siden i fjor høst har Telenor mistet 76.000 kunder. Og nedgangen ser ikke ut til å være stoppet.
Selskapets markedsandel i Norge var 58 prosent ved utgangen av andre kvartal. Det er en ytterligere nedgang på 2 prosent fra første kvartal.
Fortsatt økt konkurranse med mange aktører er forklaringen John Fredrik Baksaas gir, og lover nå å satse på kundene.
- Vi vil legge vekt på å forbedre våre tilbud og vår service for å sikre våre markedsposisjoner fremover, sier han.|