Samtidig er det også svært mange unge aksjonærer i selskapet, fire prosent av de som eier aksjer er under 18 år.
- Det er et veldig høyt tall, normalen ligger på under 2 prosent av de som eier aksjer i børsnoterte selskaper, sier daglig leder John Petter Tollefsen i stiftelsen Aksjenorge.
Tung kampanje
Det var rundt 53.000 småsparere som bestemte seg for å bli Telenor-aksjonærer da det ble klart at det tidligere statlige Televerket skulle børsnoteres.
Gjennom en reklamekampanje til over 50 millioner kroner gjorde konsernsjef Tormod Hermansen og hans flokk det de kunne for at det norske folk skulle bli små eiere. Og nå viser altså Aksje Norges tall at så mange som 30.000 av disse fikk sin jomfru-tur i aksjemarkedet.
Aksjefond mest populært
Det ser ut til at Ole og Kari Nordmann begynner å få øynene opp for verdipapirer. Tidligere denne uken kunne NRK melde at over en million personer har konto hos verdipapirsentralen, men fremdeles er det aksjefond vi sverger mest til.
- 3/4-deler av de som sparer i aksjer, sparer i aksjefond, sier Tollefsen.