Hopp til innhold

Suksessåpning for H&M i Japan

Den svenske kleskjeden Hennes & Mauritz utvider stort i Asia. I dag åpna den første butikken i Japan.

Suksessåpning i Tokyo
Foto: Itsuo Inouye / AP

Når den svenske klesgiganten åpna sin første butikk i Tokyo i dag, sto over fem tusen japanske shoppingentusiaster i kø. Flere hadde kommet dagen i forveien.

Og skal vi tro ekspertene, er dette bare starten på en stor suksess.

- Det er plass til mange hundre H&M-butikker i Japan. Hvis man kun regner med Tokyo, er befolkningen fire ganger så stor som Sveriges befolkning. Og i Sverige finnes det 125 H&M-butikker, sier en analytiker til svenske E24.

Stor medieoppmerksomhet

Det var ikke bare kundene som sto i kø når H&M åpnet sin første butikk i Japan. Medieoppmerksomheten har vært enorm i forkant av åpningen.

- Medieoppmerksomheten er enorm på det japanske markedet. I mai hadde vi åpent hus for den japanske motepressen, og det ble rekord. 700 journalister møtte opp, forteller informasjonssjef i H&M, Kristina Stenvinkel, til E24.

Flere butikker

Den nye klesbutikken ligger i det fasjonable shoppingstrøket Ginza i den japanske hovedstaden. Butikken er på 100 kvadratmeter. Ifølge E14 er den 30 prosent mindre en gjennomsnittlig H&M-butikk.

Stenvinkel vil ikke si noe konkret om hvor mye de vil utvide i Japan i tida framover, men hun utelukker ikke at klesgiganten vil åpne flere butikker.

- Vi har skrevet under på tre butikker, og ser på flere muligheter. Så får vi bare ta det derfra. Strategien er å åpne butikker rundt Tokyo i første omgang, men det er klart at vi planlegger flere butikker i framtida.