Klokka 13 onsdag avsier tingrettsdommer Astrid Lærdal Frøseth dom i Norges dyreste og lengste sivile rettssak. Da er det gått nesten tre og et halvt år siden saken startet i Stavanger tingrett, 6. mars 2000.
236 dager varte saken mellom offshoreselskapet Smedvig og
oljeselskapet Esso om milliardregningen på byggingen av
produksjonsskipet Balder.
Over 2.000 permer med saksdokumenter førte til at rettslokalene i Stavanger ble for små. Andre lokaler måtte leies i det halvannet året saken pågikk. Til sammen 11 advokater var i sving.
Domstolloven måtte også endres slik at retten kunne settes med to fagdommere. I tillegg har tre meddommere jobbet med saken hele denne perioden.
De samlede saksomkostningene er så langt kommet opp i over en halv milliard kroner.
Milliardkrav
Striden dreier seg om både penger og prestisje.
I 1995 kjøpte Esso produksjonsskipet Balder fra Smedvig. Da skipet ble levert i 1997, hevet Esso kontrakten med Smedvig fordi oljeselskapet mente skipet var fullt av feil og mangler.
Et omfattende ombyggingsarbeid ble satt i gang og først i 1999 ankom Balder feltet, to år forsinket.
Smedvig mener Esso urettmessig har hevet kontrakten og krever oljeselskapet for til sammen 2,6 milliarder kroner. Smedvig hevder blant annet at hevingen av kontrakten førte til at selskapet ble tvunget til å avvikle forretnings-området for mobil produksjon.
Esso på sin side krever Smedvig for 2,75 milliarder kroner, for det oljeselskapet mener er vesentlig mislighold av kontrakten og grov uaktsomhet fra Smedvigs side.
Staten betaler?
Med den amerikanske oljegiganten Exxon som morselskap, er det Esso som står best økonomisk rustet til å tåle en milliard-dom mot seg.
Uansett utfall onsdag, er det mest sannsynlige scenariet at saken, hvor det ligger mye prestisje, ankes. Da er det duket for en ny maratonrunde i rettssalen. Kanskje vil det ta ytterligere fire-fem år før det endelig blir klart hvem som skal ta på seg regningen for Balder