– Vi er meget godt fornøyd med dette resultatet og at vi i et sesongmessig svakt kvartal for mange flyselskaper fikk en resultatforbedring på 238 millioner kroner. Fyllingsgraden holder seg, selv med en kraftig produksjonsvekst. Samtidig kutter vi betydelig ned på kostnadene våre, noe som er helt avgjørende for å være konkurransedyktig i en internasjonal bransje, sier konsernsjef Bjørn Kjos.
Til sammen fløy 3,93 millioner passasjerer med lavprisselskapet i første kvartal i fjor, 280.000 flere enn i samme kvartal i fjor. Selskapet økte inntektene med 23 prosent til over 2,9 milliarder kroner.
Da børsen åpnet torsdag, steg selskapets aksjer med omkring 5 prosent.
- LES OGSÅ:
Venter kraftig vekst
Norwegian hadde et positivt driftsresultat på drøye 69 millioner kroner sammenlignet med minus 574 millioner i samme kvartal i fjor. Resultat før skatt ble minus 160 millioner, men langt bedre enn underskuddet på 397 millioner i fjorårets førstekvartal.
Men også noen tall er svakere enn på samme tid i fjor. Kabinfaktoren var 76 prosent, 1 prosentpoeng lavere enn i første kvartal 2012. Punktligheten gikk også noe ned, fra 81,9 til 83,9 prosent.
Innfasing av nye fly, flere nye ruter og oppstart av langdistanseflyginger fra månedsskiftet mai/juni gjør at Norwegian forventer en samlet produksjonsvekst på over 25 prosent i 2013.
Norwegian venter imidlertid fortsatt på Boeings superfly 787, den såkalte Dreamlineren. Selskapet skriver i kvartalsrapporten at etableringen av langdistansetilbudet fortsetter i henhold til planen, med første langdistanseflyging 30. mai.
- LES OGSÅ:
(Artikkelen fortsetter)
Norwegian venter fortsatt på Dreamliner-flyene.
Foto: Hans Olav Nyborg / NTB scanpixStor interesse
Interessen for billetter til langdistanserutene har så langt overgått alle forventninger, men levering av Dreamliner-maskinene henger foreløpig i løse lufta.
Ettersom Boeing har informert Norwegian om at leveringen av 787-flyene blir «noe forsinket», har Norwegian derfor inngått en avtale med Airbus om erstatningsfly de første månedene med langdistanseflyginger.
Boeing foretok i begynnelsen av april den siste prøveflygningen av Dreamliner-flyet for å finne ut de har løst batteriproblemene som førte til flyforbud for alle de rundt 50 flyene som hittil er levert.