Hopp til innhold

Stansted-eier tvinges til salg

Eieren av mange av Storbritannias flyplasser pålegges nå av britiske konkurransemyndigheter å selge seg ut av en av flyplassene Stansted, Glasgow eller Edinburgh.

Innsjekkingskø på flyplassen i Glasgow

Britiske flypassasjerer, her i Glasgow, kan få et annet selskap i forholde seg til for noen av landets flyplasser etter at konkurransemyndighetene griper inn.

Foto: CHRIS CLARK / AP

Det melder Sky News i morgentimene tirsdag.

BAA stod opprinnelig for British Airports Authority, men selskapet er i dag eid av spanske investorer som spesialiserer seg på infrastrukturselskaper.

Selskapet eier og driver seks av de største flyplassene i Storbritannia, inkludert den største flyplassen utenfor London kalt Heathrow.

Tvinges til salg

Britiske konkurransemyndigheter startet i 2007 en undersøkelse av selskapet, og allerede i 2009 kom det en avgjørelse om at det store kommersielt drevne flyplassselskapet måtte selge seg ned.

I en rapport sier konkurransemyndighetene at salgsprosessen av Stansted vil skje i løpet av tre måneder, ifølge BBC.

BAA anket derimot avgjørelsen. Anken har likevel ikke ført frem, og Sky News melder i dag at rapporten slår fast at selskapet må selge seg ut av Stansted-flyplassen utenfor London eller flyplassene i Edinburgh og Glasgow.

– Avgjørelsen er rettferdig

– Rapporten har blitt utfordret, men den opprinnelige avgjørelsen om å kreve at BAA selger tre flyplasser er den riktige med tanke på kundene, sier Peter Freeman fra konkurransemyndighetene til BBC.

Kommisjonen mener at avgjørelsen var rettferdig, og at passasjerene og flyselskapene vil dra nytte av større konkurranse når flyplassene er under separate eierskap.

Flyplasseierne med spanske investorer i bakgrunnen tjener penger på avgifter til flyselskaper som vil fly til og fra deres flyplasser, og også i senere tid i stadig større grad gjennom handel inne på flyplassområdene.

– Urimelig krav

Konsernsjef i BAA, Colin Matthews, kaller avgjørelsen et urimelig krav.

– Verden har forandret seg siden den innledende rapporten som ble startet på for to år siden. Det er mer tydelig enn noen gang at Heathrow ikke betjener det samme markedet som Stansted, sier han til BBC Radio 4s Today.

Matthews gir beskjed om at de vil kjempe for å beskytte de mangfoldige arbeidsplassene som står i fare.