STX, som er en gruppe selskaper innen shipping og skipsbygging, understreker at selskapet vil være en betydelig minoritetseier i Aker Yards.
– Aker Yards er ledende innenfor skipsbygging, og vår strategiske eierandel i selskapet er en solid mulighet for å oppnå verdifull eksponering til et attraktivt segment i bransjen, sier styreleder Duk-Soo Kang i STX i en pressemelding.
Han uttrykker i tillegg at Aker Yards har godt av å få en langsiktig industriell eier som sikrer at virksomheten fortsatt blir styrt med tanke på aksjonærenes verdier, ifølge Dagens Næringsliv.
John Fredriksen er inne på eiersiden i STX med rundt åtte prosent av aksjene.
Kompetansen
- I den globale handelen blir det stadig større etterspørsel etter skip, for frakt av varer. Men sør-koreanerne er neppe på jakt etter de norske og de andre europeiske verftene.
- Derimot ønsker de tilgang på kompetansen og teknologien som er blant de fremste i verden, sier NRKs økonomiredaktør Steinar Mediaas om STX-kjøp.
Aker Yards har en av verdens fremste kompetanser på bygging av store cruiseskip og spesialskip til olje-bransjen.
Oppkjøpsjakt
Det var i går, etter børsstengetid, det ble kjent at noen ønsket å storkjøpe aksjer i Aker Yards gjennom meglerfirmaet ABG Sunndal Collier.
En ukjent kjøper ønsket å kjøpe mellom 33,3 og 39,2 prosent. Dette var da altså STX.
STX har med posten på 39,2 prosent negativ kontroll, det vil si vetorett i selskapet og kan blokkere for endringer de ikke ønsker, uten at det utløser tilbudsplikt for å kjøpe hele selskapet.
Grensen for tilbudsplikt er nå 40 prosent, etter nyttår blir den 33 prosent.
Røkke ut
I januar i år solgte Aker og med det Kjell Inge Røkke seg ned fra 50,4 prosent til 40,1 prosent i Aker Yards. Og to måneder senere kunngjorde Aker at de ønsket å selge hele eierposten, 9,1 millioner aksjer.
I sommer varslet Aker Yards at resultatene ville falle som følge av forsinkelser på byggingen av ferjer ved verft i Finland. Aksjekursen falt fra 100 kroner til underkant av 60 kroner på det laveste.
Kursen som STX betalte i går, er nogenlunde den samme som Aker fikk i siste runde av sitt salg.
Da Røkke solgte seg ned i Aker Yards, ble salget akseptert av de tillitsvalgte fordi eierpostene ble spredd på flere aksjonærer med mindre eierposter.
STX består blant annet av et tørrlast-rederi og en skipssbyggingsdel.