Konsernets driftsinntekter økte med 3,5 prosent til 5.225 millioner kroner.
Statens tilskudd til driften av de mange små flyplassene rundt om i landet gikk derimot kraftig ned.
Avinor ble etablert som statlig aksjeselskap i 2003.
Selskapet eier og driver 46 flyplasser i Norge. Det er organisert i fire divisjoner, en for flysikkerhet, en for store lufthavner, en for mellomstore og en for regionale lufthavner.
Oslo Lufthavn er et heleid datterselskap i Avinor og inngår i årsregnskapet.
Omstilling
Det siste året har Avinor gjennomført helt opp til 80 prosent av omstillingsprogrammet «Take-off-05».
Det oppsto imidlertid stor strid rundt flyttingen av kontrollsentralen i Røyken, noe som førte til at Avinor-sjefen Randi Flesland trakk seg på slutten av fjoråret.
Dermed er det noe usikkert om programmet vil bli sluttført eller endret.
Mer sikkerhet
Investeringsprogrammet fortsetter for fullt og er nå konsentrert om internasjonale sikkerhetskrav til en rekke norske flyplasser.
En langt større del av flyplassområdet er i henhold til internasjonale regler blitt definert som kritisk sikkerhetsområde.
Det er den viktigste årsak til de store investeringene som nå gjennomføres.
I året som gikk ble det investert 826 millioner kroner, blant annet i Stavanger og Kirkenes.