Den nøyaktige summen Smedvig ble dømt til å betale er 534 millioner kroner.
Av dette utgjør erstatning for kostnader til ferdigsstillelse av skipet og garantiarbeider, 509 millioner kroner. I tillegg kommer refusjon på den opprinnelige kjøpesummen med 25 millioner.
Endringskrav
Samtidig dømte tingretten Esso å betale 23 millioner kroner til Smedvig.
4,1 millioner kroner er betaling for tilleggsarbeider som Smedvig utførte på skipet, mens 6,3 millioner er for ubestridte endringer. I tillegg kommer 13,1 millioner som Smedvig opptjente under en driftsavtale mellom Smedvig og Esso.
STRIDENS KJERNE: Offshoreselskapet Smedvig må betale Esso en halv milliard kroner i krangelen om mangler ved produkssjonsskipet "Balder". Foto: Esso
Alle beløp blir påplusset renter, slik at summene partene skal betale til hverandre, blir noe høyere. Smedvig regner med at rentene utgjør for sin del 150 millioner.
Begge parter ble idømt å betale egne saksomkostninger.
Fikk mindre
Beløpene er langt mindre enn hva begge parter opprinnelig krevde.
Saken startet med at oljeselskapet Esso kjøpte produksjonsskipet "Balder", som allerede var under bygging, av offshoreselskapet Smedvig i 1995.
Men etter levering av skipet i 1997, hevdet Esso at skipet var så fullt av feil og mangler og hevet kjøpet. Smedvig mente dette var urettmessig heving av kontrakten og krevet oljeselskapet for 2,6 milliarder kroner.
Esso krevet på sin side 2,75 milliarder kroner fra Smedvig, for det oljeselskapet mente var vesentlig mislighold av kontraktsbetingelsene og grov uaktsomhet.
Dommeren i tingretten konkluderte med at Essos heving av salgskontrakten var berettiget. Samtidig sier den at alle ansvarsbegrensninger i kontraktene mellom Smedvig og Esso gjelder.
Smedvig har en "pay-back"-avtale med verftet i Singapore som bygget "Balder", og de vil etter en endelig dom kreve erstatningsbeløpene til Esso refundert fra verftet og forsikringsselskap.
Smedvig skuffet
Partene må bestemme seg innen 30 dager om de anker dommen.
MÅ BETALE: Konsernsjef Kjell E. Jacobsen (t.v.) og kontraktsdirektør og leder av Balder-teamet Jon Olav Østhus var skuffet etter domavsigelsen. Foto: Scanpix
- Vi er skuffet over dommen og konstaterer at vi ikke nådde frem i Stavanger tingrett på en tilfredsstillende måte. På den annen side må det påpekes at Esso kun har fått gjennomslag for mindre enn 20 prosent av sitt totale krav.
- Vi vil nå bruke de neste fire ukene på å vurdere om vi vil anke dommen. Dersom denne dommen skulle bli stående, har Smedvig finansiell styrke til å bære dette tapet, sa Kjell E. Jacobsen, konsernsjef i Smedvig asa på en pressekonferanse.
Informasjonsdirektør Per Schøyen i Esso har større grunn til å være fornøyd.
- Vi noterer med tilfredshet at retten har gitt oss medhold i hva vi har hevdet, at vi inngikk kontrakt om et nøkkelferdig produkssjonsskip, at det ikke var egnet for formålet og at vi måtte gjøre det i stand slik at det var i samsvar med norske regler. Vi har fått medhold i at vi skal ha kompensasjon for noe av dette, sier han til NRK.
Saken er norgeshistoriens lengste og dyreste rettssak. Den startet i Stavanger tingrett 6. mars 2000, og ble avsluttet 1. november 2001. Dommerne har brukt 20 måneder å skrive den 1200 sider lange dommen, og saksomkostningene har passert en halv milliard kroner.