Hopp til innhold

Schibsted mistet annonser for 100 millioner

Schibsted-konsernet tapte 100 millioner annonsekroner i 3. kvartal. Resultatet er likevel litt bedre enn på samme tid i fjor.

Konsernsjef i Schibsted Rolv Erik Ryssdal

Konsernsjef i Schibsted Rolv Erik Ryssdal under framleggingen av regnskapet for forrige kvartal i august.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

Mediekonsernet Schibsteds resultat i tredje kvartal er så vidt bedre enn på samme tid i fjor. Samtidig falt annonseinntektene for papiravisene med 100 millioner kroner.

Det kommer fram i en børsmelding som Schibsted la fram onsdag morgen.

– Krevende prosess

Selskapet som ved forrige resultatframleggelse varslet kostnadskutt på en halv milliard kroner i de store mediehusene, hadde et resultat før skatt på 346 millioner kroner i tredje kvartal, 4 millioner bedre enn i samme periode i fjor

– Endringsprosessen er krevende for mediehusene og for våre ansatte, men det er av stor betydning at prosessen fortsetter med full styrke, skriver konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i børsmeldingen.

– Vi venter at strukturendringene og vår omstillingsprosess vil føre til lavere marginer for disse virksomhetene enn det vi har sett de senere årene, ifølge Ryssdal.

Schibsted eier blant annet Aftenposten og VG og har store eierandeler i store norske regionaviser i Media Norge-gruppen, samt Svenska Dagbladet og Aftonbladet. De fleste av dem er inne i en hard kutt- og omorganiseringsrunde.

Kutter hardt

Hver fjerde journalist i gruppen av Norges største aviser skal bort ved hjelp av førtidspensjonering, sluttpakker og naturlig avgang.

Selskapet økte driftsinntektene med 144 millioner til 3.524 millioner kroner mens driftsresultatet sank fra 387 til 377 millioner.

Mediehusene i både Norge og Sverige gikk tilbake med henholdsvis 2 og 1 prosent. Schibsted melder at inntektene for annonsevirksomheten på nett økte med 16 prosent.

For papiravisene gikk det imidlertid lang dårligere.

– Mediehusene preges av en fortsatt strukturendring og rask overgang fra papir- til internettmedier og digitale plattformer, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

– I tredje kvartal fikk mediehusene en nedgang i annonseinntekter på papir på 12 prosent, eller rundt 100 millioner kroner, sammenliknet med samme periode i fjor. Vi har sett tegn på ytterligere svekkelse i oktober. Samtidig ser vi at vi øker våre markedsandeler i det digitale markedet, sier Ryssdal.