En travel nestleder Jacob Wallenberg (bildet) ankom styremøtet i SAS i Stockholm i ettermiddag. (foto: Scanpix)
Endelig vedtak blir fattet på ekstraordinært styremøte 23. mars.
– På styremøtet skal avtalen med de norske SAS-pilotene være i havn, sier konsernsjef i SAS-gruppen, Jørgen Lindegaard til NTB.
Styret har sittet i møte i hele ettermiddag for å vurdere sparetiltakene i konsernet. SAS sier de må spare to milliarder kroner for å unngå at flere blir sagt opp.
Det nye selskapet får vel 50 fly og de skal bemannes med det antall piloter og kabinansatte som Scandinavian Airlines og Braathens disponerer i dag.
Ny forhandlingsrunde
Årsaken til at vedtaket om sammenslåing har blitt utsatt er at ledelsen i SAS ikke er kommet i mål med forhandlingene med de norske pilotene. Det opplyser lederen i SAS’ norske kabinforening, John Lyng. Lyng er skuffet over at det ikke ble fattet noe vedtak i dag.
Forhandlingene mellom SAS-ledelsen og den norske pilotforeningen i SAS ble midlertidig avsluttet uten at det foreligger noen ny tariffavtale.
Nestleder i De norske pilotene Kåre Bjelland sier dette ikke er dramatisk og går ut fra at forhandlingene er i gang igjen i neste uke.
Delt i tre
SAS vil bli oppdelt i tre nasjonale selskaper, ett i Danmark, ett i Sverige og ett i Norge. I tillegg vil det bli opprettet et selskap som skal operere langdistanserutene.
Lindegaard sier til NTB at det er overtallighet innenfor administrasjonen hvor SAS og Braathens i dag har to parallelle organisasjoner.
– Her skal vi bruke de beste krefter fra begge selskaper, sier Lindegaard.