Avisen skriver at SAS vil tvinge styret og ledelsen i Braathens til å slanke selskapet med en tredel før SAS er villig til å kjøpe det kriserammede norske selskapet.
Braathens flåte består av 33 Boeing 737-maskiner. To er allerede satt på bakken. Nå må selskapet parkere ti fly hvis SAS skal overta. Dagens flymarked flommer over av maskiner, slik at det kan bli vanskelig og kostbart for Braathens å innfri kravet fra SAS. Etter terrorangrepene på USA 11. september, har markedsverdien på fly sunket kraftig.
Vil ikke kommentere
Konsernsjef Jørgen Lindegaard i SAS vil ikke kommentere innholdet i avtalen mellom selskapet og Braathens to største aksjonærer, Braganza og KLM.
- Det første spørsmålet vi nå må stille oss selv er: Hva er det vi overtar? Det viktigste for oss nå er hvordan Braathens ser ut når vi overtar. Dette skal vi gå inn i dialog med Braathens ledelse og styre om, sier Lindegaard til DN.
Stiller spørsmål ved prisen
Lindegarad har tidligere sagt at det er grunn for SAS til å stille spørsmål ved hvorvidt Braathens fortsatt er verdt 1,1 milliarder kroner, som var den avtalte prisen for overtagelsen av de to aksjepostene på tilsammen 68,8 prosent fra KLM og Braganza.
Han ser det som lite sannsynlig at noen ønsker å overprøve Konkurransetilsynets avgjørelse om at SAS får overta Braathens uten betingelser.
Ifølge Lindegaard skal SAS vurdere alle sider av Braathens økonomiske tilstand, og hvilke forpliktelser selskapet har overfor banker, leasingselskaper og øvrige forretningsforbindelser.
-Pysete avgjørelse
Samtidig kommmer tidligere Konkurransetilsynets tidligere direktør Egil Bakke med sterk kritikk av tilsynets avgjørelse om å la SAS få overta Braathen.
- Konkurransetilsynets eneste oppgave er å sikre at konkurransen ikke blir svekket. Det er ille at en dominerende aktør får kjøpe opp sin eneste innenlandske konkurrent. Dette styrker ikke forbrukerne, sier Bakke til NRK.
Bakke kaller derfor avgjørelsen "pysete". Han tror at SAS raskt vil tjene inn overkursen selskapet betaler for Braathens-aksjene gjennom prisøkninger. Han mener det i stedet kunne vært en utvei å la Braathens gå konkurs, ettersom dette ville brakt nye aktører inn på banen.
- Jeg venter i hvert fall ikke lavere priser for flypassasjerene, sier han til NRK.