Årsaken til SAS-sjefens flyttetrusler er spesielt planene om å øke avgiften for transittpassasjerene på Kastrup.
Det skriver den danske avisen Berlingske Tidende.
Øker avgiftene
I HARNISK: SAS-sjef Jørgen Lindegaard. Arkivfoto.
København Lufthavn, som Kastrup formelt heter, har varslet flere avgiftsendringer.
For det første stiger en såkalt sikkerhetsavgift per avgående passasjer. Denne ble innført i fjor og går opp med 5,80 danske kroner, fra 9 til 14,80 kr.
Og så kommer stridens kjerne. For transittpassasjerer har det vært en rabatt på 50 prosent på denne sikkerhetsavgiften, slik at selskap som bruker Kastrup som "mellomledd", ikke må betale dobbelt.
Det er denne rabatten lufthavn-ledelsen nå vil fjerne, og det vil gå hardt utover SAS - som nettopp sender mange av sine passasjerer fra Norge og Sverige via København til destinasjoner i ulike deler av verden.
Selskapet har beregnet at økningen vil koste SAS 100 millioner i året.
SAS står for 75 prosent av de åtte millionene transferpassasjerer som årlig mellomlander på Kastrup.
Til gjengjeld skal den generelle passasjeravgiften senkes med 15 prosent.
Tjener lavprisselskapene
SAS-sjef Jørgen Lindegaard mener at avgiftsomleggingen kun vil tjene lavprisselskaper med avgang fra Kastrup.
- Hvis Københavns Lufthavn virkelige mener, at lufthavnen klarer seg best som en ren punkt-til-punkt lufthavn, vil SAS bli tvunget til å overveie om det finnes en annen lufthavn, som passer bedre som vår hovedkontakt til Europa og interkontinentale reiser, sier Lindegaard.
- Avgiftsendringen har også betydning for hvor vi plasserer
ekspansjonen, når den kommer, sier SAS-sjefen.
Han er også forbannet over at SAS, som Kastrups desidert største kunde, ble varslet i brevs form.
- Å sende et brev til oss uten en form for forhandling, er en meget spesiell måte å behandle sin suverent største kunde på, sier Lindegaard.
Gjør inntrykk
Sjefen for Kastrup, Niels Boserup, sier at trusselen fra SAS gjør inntrykk.
- Vi har tilbudt oss å snakke med SAS, for hvordan vi kan få flere transferpassasjerer i København.
- Rabatten på transferpassasjerer har vi for å få flere av dem, men mens denne rabatten har vært der, har SASs andel av transferpassasjerer ved Københavns Lufthavn falt dramatisk.
- Og tallet synker fortsatt, slik at vi har en rabatt som altså ikke virker, og vi vil derfor finne noe som virker, sier Boserup til Berlingske Tidende.
Ifølge lufthavnsdirektøren har SAS planer om flere nye ruter mot øst, men dette kommenteres ikke av Lindegaard overfor avisen.
Best i Europa
Samtidig med stillingskrigen mellom SAS og lufthavnen, er Kastrup for fjerde år på rad av flyassasjerer kåret til Europas beste flyplass.
Undersøkelsen sammenligner servicen ved lufthavner på 31 forskjellige områder, og på 15 av disse scorer Kastrup høyest.
Kastrup konkurrerte med 23 andre flyplasser i Europa, blant annet store knutepunkter som Schipol i Amsterdam og Heathow i London.
På annenplass kommer Helsingfors, mens Athen er tredje best.