Flyselskapet SAS fortsetter å tape penger. Mer enn 1/2 milliard kroner i tap før skatt viser fasiten etter endt første kvartal.
Det er likevel vesentlig bedre enn første kvartal 2010, da det samlede tapet endte på 972 millioner svenske kroner i minus.
- Resultatet på minus 554 millioner kroner i første kvartal er ikke tilfredsstillende, men er likevel en resultatforbedring på mer enn 300 millioner kroner fra 2010, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en webcast-kommentar.
Tap som ventet
Resultatet er nesten identisk med det som analytikerne ventet på forhånd. En rundspørring Reuters gjorde blant flyanalytikere, viste et
.Men estimatene spriker. I en undersøkelse fra Six, ventet analytikerne i overkant av 600 millioner i minusresultat før skatt.
Inntektene falt fra 9,5 milliarder svenske kroner til 9,2 milliarder svenske kroner. Det er vesentlig svakere enn de 9,9 milliardene analytikerne på forhånd ventet.
- SAS utfordring er for høye kostnader
- Kan tjene penger i år
Samtidig kom det mindre kontanter inn i kassa enn det gikk ut. Mens kontantstrømmen i første kvartal 2010 var positiv med 30 millioner, viser tallene i dette kvartalet en svekket kontantstrøm på minus 567 millioner kroner. Årsaken til den svake kontantstrømmen er en bot til EU vedrørende SAS Cargo.
Driftsmarginen endte på minus 5,5 prosent, opp fra minus 8,9 prosent i samme periode i fjor.
Rickard Gustafson gjentok i dag budskapet om at han mener det er realitisk at selskapet faktisk kan begynne å tjene penger igjen.
Men det avhenger av at priskonkurransen ikke blir enda hardere, sier den ferske konsernsjefen, som tok roret i flyselskapet i januar i år.
- SAS kan vise svarte tall i regnskapene for 2011. Men det forutsetter at ikke prispresset i markedet forverres, sier Gustafson.
SAS-sjefen sier at de svært høye drivstoffprisene er en utfordring, men at selskapet i stor grad har sikret seg gjennom fastpriskontrakter de nærmeste 12 månedene. Det neste året er 57 prosent av SAS ventede drivstofforbruk sikret gjennom faspriskontrakter.