Den samlede verdien av aksjene i flyselskapet SAS var etter drøyt en times handel 1,4 milliarder kroner mindre verdt enn da Oslo Børs åpnet klokka 09.00.
Klokka 10.30 tirsdag formiddag har aksjen falt nesten 21 prosent i verdi på Oslo Børs, der aksjen er sekundærnotert. I Stockholm faller aksjen tilsvarende.
Kursraset kommer etter at selskapet i dag varsler at nye fem milliarder kroner skal hentes inn i frisk kapital, og minst nye to milliarder skal kuttes i kostnader.
LES:
LES:
- Ingen troverdig vei ut av krisen
Flyanalytiker Anders Lidmann i det svenske konsulentselskapet Aeropol har fulgt europeisk luftfart tett i over 30 år. Han mener problemene SAS opplever i dag skyldes manglende markedstilpasninger over mange år, og skjønner ikke at de skandinaviske statene nå går inn med nye penger bare ett år etter at selskapet hentet inn 6 milliarder svenske kroner.
- Det finnes tydeligvis de som tror på det og er villig til å betale, men SAS har ikke lagt frem noen troverdig forretningsplan på hvordan de skal komme gjennom denne krisen, sier han til NRK.
- Så du tror ikke på det SAS-ledelsen har lagt frem i dag?
- Nei, jeg har ikke sett noe annet enn at man skal spare penger, jeg har ikke sett noen aktiv vei ut for hvordan man skal tjene penger, sier han.
LES:
- Ett ben i graven
Lidmann forstår ikke at regjeringene i Norge, Sverige og Danmark nå velger å gå inn med mer penger, bare ett år etter at eierne måtte inn med 6 milliarder kroner i krisehjelp.
- Tror du at SAS kan overleve som selskap?
- Den svenske avisen Dagens Industri skrev i går at SAS står med ett ben i graven. Jeg deler den oppfatningen, sier han.
Lidmann mener at SAS ikke lengre har noen eksistensberettigelse, siden selskapet ikke tjener penger, og over lengre tid ikke har redusert kostnadene tilstrekkelig.
- Verre enn ventet
Analytiker Hans-Erik Jacobsen i First Securities sier til nyhetsbyrået TDN Finans at tallene fra SAS var veldig svake.
- Den underliggende driften i selskapet er verre enn jeg hadde trodd. Vi får se om aksjonærer vil bidra i emisjonen. Det er jo bare å sette prisen lavt nok, så får de det nok til. Jeg er ikke overrasket over at de trenger mer penger når man ser på utviklingen for selskapet, sier Jacobsen, ifølge Hegnar Online.