Fra da av må passasjerene betale 30 kroner for en øl, en liten vinflaske eller en drink.
SAS kan tjene bra på tørste passasjerer, skriver Berlingske Tidend.
København-avisen viser til det skandinaviske reiselivsbladet Take Off, som har regnet ut at hvis hver passasjer på langrutene kjøper en drink, får SAS en inntekt på 36 millioner danske kroner.
SAS kan tjene 36 millioner på drinken. (Arkivfoto)
Dette er selvsagt bruttoinntekten, og for å finne beløpet SAS sitter igjen med, må man trekke fra selskapets utgifter til innkjøp av drikkevarer.
Business class light
Likevel kan det spares en god slump på å kutte ut gratisservering, sier folk i bransjen.
På businessklasse og den såkalte economy flex – også kalt business class light – skal det fortsatt være gratis alkohol til passasjerer på SAS’ langruter.
Og folk på økonomiklasse skal få en liten flaske eller et glass drikke til hovedmåltidet, som inngår i billettprisen.
Men de må greie seg uten champagne. For en miniflaske champagne med såpass edle dråper vil koste 60 kroner for folk som flyr bak forhenget.