- Sparetiltakene er nødvendig for konsernets evne til å konkurrere, og vil danne det rette grunnlaget for en fremtidig ekspansjon, sa SAS' konsernsjef Jørgen Lindegaard på et pressemøte i Stockholm torsdag før generalforsamlingen i konsernet.
MÅ SPARE PENGER: Konsernsjef Jørgen Lindegaard i SAS vil kvitte seg med 4000 ansatte.
Han bekreftet at 4000 ansatte vil miste jobben, utover de allerede varslede nedskjæringene i selskapet. Dagens sparetiltak kommer altså i tillegg til tidligere bestemte innsparelser på 10 milliarder kroner. Totalt skal SAS-konsernet spare drøyt 17 milliarder kroner innen 31. desember 2004.
Rammer mange
Storparten av de som nå risikerer å miste jobben befinner seg innenfor Scandinavian Airlines administrasjon, kabinpersonale og piloter, bakkepersonale innen stasjonsvirksomheten (handlingsselskapet Scandinavian Ground Services), personale innen den tekniske enheten, og salgspersonale innen SAS World Sales.
Tiltakene innenfor rammen av det nye spareprogrammet skal starte allerede nå i vår, og det forventes at programmet i sin helhet gir full effekt innen 18 måneder.
- Vi vet at konkurransen i Skandinavia vil skjerpes, og vi må derfor være godt rustet for fremtiden. Vi må kunne tilby flere og billigere reiser på det skandinaviske marked, sier Lindegaard.
Forhandlinger
I over to uker har det pågått forhandlinger mellom SAS-ledelsen og selskapets 39 forskjellige fagforeninger i Norge, Sverige og Danmark. De norske kabinansatte har under forhandlingene i Oslo imøtekommet SAS' krav om å foreslå endringer i kollektivavtalens tjenestegjøringskapittel, som legger til rette for en effektiv produktivitetsøkning på mellom 35 og 40 prosent. Og de kabinansatte har også akseptert SAS' krav om lønnsfrys.
De norske kabinansatte har derimot ikke kunne akseptere at de blir skjøvet ut fra langruter, og at mer av flyproduksjonen blir lagt til Kastrup til ulempe for Gardermoen.
Også de danske kabinansatte imøtekommer arbeidstids- og lønnskrav fra SAS, men krevde garanti fra SAS om at deres arbeidsoppgaver ikke senere overtas av andre SAS-selskaper. Slik garanti fikk de ikke.
Strukturelle tiltak
Lindegaard opplyste på dagens pressekonferanse at SAS' konsernledelse har fått mandat til å fullføre "omfattende strukturelle tiltak" for å sikre konsernets lønnsomhet, langsiktige konkurransekraft og effektiv drift. Han ville imidlertid ikke gå inn i detalj på hva formuleringen omfattende strukturelle tiltak betyr, men realiteten er at de skal sikre effektiv drift for konsernets flyselskaper.
Det betyr Scandinavian Airlines, fordi Braathens og Widerøe allerede er inne i en strukturendring, og Air Botnia og Spanair drives i dag meget effektivt.
Braathens
SAS-ledelsen har til nå avvist spekulasjonene om at Braathens er på vei inn i SAS' norske rutenett. Men konsernsjef Lindegaard uttrykte seg torsdag slik, om de resterende forhandlingene ikke gir et tilfredsstillende resultat:
- Da vil SAS' konsernledelse vurdere andre handlingsalternativer innen konsernet, for å muliggjøre lønnsomme flyginger på kortere linjer, med hovedvekt på innenriks.