SAS selger ett av tre selskap

SAS-konsernet selger kun ett av tre datterselskap. Det betyr at bakketjenestene SAS Ground Services beholdes som et selvstendig datterselskap.

SAS
Foto: JOHAN NILSSON / AFP

Kilde: NRK-Reuters-SAS

Det er selskapet Spirit, som driver med frakthåndtering, som selges.

Mens for SAS Technical Services, har styret besluttet å flytte tyngre vedlikehold av enkelte fly ut av Skandinavia.

Bakketjenestene, SAS Ground Services, beholdes som et selvstendig datterselskap, men forutsetningen er at det spares inn 400 millioner svenske kroner de neste halvannet år.

Hvis selskapet hadde solgt alle tre selskapene det var planer om, ville de ha berørt 10.000 ansatte.

- Lettelse hos de ansatte

De bakkeansatte var både glade og lettet over å ha unngått salg.

- Vi er svært glade for å få fortsette innen SAS-konsernet. Stemningen er svært god blant de ansatte, sier informasjonssjef Sven Westgaard i SGS.  

Leder for Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS), Tore Eugen Kvalheim, sier dagens styrevedtak er en seier for fagbevegelsen.

- Jeg vet at de ansatte vil bidra til å effektivisere driften hvis dette kan være med på å sikre arbeidsplassene. Motiverte og engasjerte medarbeidere er avgjørende for at SAS skal kunne gi kundene god service, sier Kvalheim.

Konsernsjef i SAS Mats Jansson

Konsernsjef i SAS, Mats Jansson.

Foto: MATS ANDERSSON / AFP

Også Luftfartens Funksjonærforening (LFF), mener beslutningen i SAS-konsernet om ikke å selge SGS, SAS Ground Services, er en klok avgjørelse.

- Ekstern løsning kan bli aktuell  

Konsernsjefen i SAS, Mats Jansson, sier beslutningen om å beholde SGS som et selvstendig datterselskap i SAS forutsetter at selskapet når de avtalte kvalitets- og kostnadsforbedrede innen 18 måneder.  

- Ellers kommer en ekstern løsning å bli aktuell, for eksempel gjennom å hente inn en deleier som er virksom innen ground handling-bransjen eller gjennom outsourcing, sier Jansson

SAS-konsernet har imidlertid allerede vedtatt spareplaner som innebærer at selskapet konsentrerer seg om kjernevirksomheten, nemlig å fly folk innen Nord-Europa. Hotellkjeden er allerede solgt ut, og eierposter i Spanair og British Midlands står for tur. 

Flyanalytiker Hans Erik Jacobsen i First Securities mener SAS-ledelsen gjør en feil i å ikke selge SGS. Han mener SAS har latt seg presse av fagforeningene som hadde truet med aksjoner hvis datterselskapene ble solgt.