- Rutetilbudet skal bli like godt som før, lover administrerende direktør Arne A. Jensen.
Han sier at SAS vil videreføre Braathens som et selvstendig selskap med egen organisasjon. Jensen er heller ikke redd for at billettprisene skal stige på grunn av oppkjøpet.
Konkurransetilsynet
Konkurransetilsynet mener imidlertid det er overveiende sannsynlig at SAS' kjøp av Braathens vil få konkurransebegrensende konsekvenser:
I løpet av de nærmeste dagene skal Konkurransetilsynet avgjøre om det skal iverksettes et midlertidig forbud mot SAS' kjøp av aksjene i Braathens.
- Det er foreløpig ikke klart om dette vil bli gjort. Nå skal tilsynet vurdere hvilke konsekvenser oppkjøpet får for
konkurranseforholdene på det norske markedet, opplyser juridisk direktør Elisabeth Roscher i Konkurransetilsynet til NTB.
Det vil i tilfelle være første gang Konkurransetilsynet benytter sin rett til å vedta midlertidig forbud mot ett oppkjøp. SAS ønsker etter hvert å overta hele Braathens.
SAS' overtakelse av Braathens vil etter planen skje sent på
høsten i år, etter at SAS har oppnådd aksept for minimum 90
prosent av aksjene og de nødvendige myndighetstillatelser.
Overraskende
Kunngjøringen om at SAS har inngått avtale med KLM (30 prosent) og Braathen-familien (38,8 prosent) om kjøp av deres aksjeposter til NOK 35 per aksje, og vil gi bud på de øvrige aksjene i selskapet til samme kurs, kom som en overraskelse mandag.
- Etter en prosess hvor vi har vurdert Braathens finansielle situasjon, de ulike utfordringene og strategiske mulighetene for Braathens kom vi fram til en helt klar konklusjon om at den beste og faktisk eneste løsningen for selskapet er denne. Braathens ville ikke kunne overleve som selskap uten en løsning i samarbeid med SAS, sier administrerende direktør Arne A. Jensen.
Han ser på kjøpet av Braathens som et helt naturlig valg ut fra hva som skjer innen luftfarten i resten av Europa. Jensen mener det norske markedet er for lite for to konkurrerende flyselskap som konkurrerer vinge mot vinge.
Stor skepsis
Forbrukerrådet mener at myndighetene må stille krav til prissetting og tilbud før SAS får overta Braathens.
- Hvis SAS kjøper opp Braathens er det i realiteten ett flyselskap igjen i Norge, og ikke lenger konkurranse. Dette er klart uheldig, og myndighetene må stille krav, slik at tilbudet til forbrukerne ikke svekkes, sier Stalheim til NTB.
Han understreker at flyprisene har steget det siste året, og at denne utviklingen trolig vil fortsette.
- En mulighet er at flere ruter legges ut på internasjonalt
anbud, slik at SAS faktisk får konkurranse. Jeg er overbevist om at myndighetene velger å gripe inn her, på en eller annen måte, framholder Stalheim.
Flere ruter, laver priser
Direktør Arne A. Jensen tror at budet fra SAS vil bli oppfattet som positivt av aksjonærene sett i lys av Braathens kursutvikling
de siste par årene, og han mener også at kundene i Norge vil tjene på at Braathens og SAS slår seg sammen gjennom at kundene får et bedre rutetilbud.
Han håper også at oppkjøpet vil gi grunnlag for flere
direkteruter fra Norge til utlandet, for eksempel mellom Nord-Norge og Oslo.
Braathens hadde i første kvartal et underskudd etter skatt på 156 millioner kroner. i samme periode i fjor hadde selskapet et underskudd etter skatt på 45 millioner kroner.
FAKTA OM BRAATHENS
- * - Braathens SAFE ble etablert 1946. Selskapet ble børsnotert i 1994 og endret navn til Braathens tre år senere.
- * - Flyselskapet har 4.600 ansatte.
- * - I mai 2001 hadde Braathens mer enn 360 daglige avganger til 14 norske, 3 svenske og 9 utenlandske reisemål.
- * - Selskapet har lenge slitt med økonomiske problemer. I 1. kvartal i år hadde Braathens et underskudd etter skatt på 156 millioner kroner, 111 millioner mer enn i samme periode i fjor.
- * - Braathens inngikk en samarbeidsavtale med nederlandske KLM i 1999, men var misfornøyd med den økonomiske gevinsten av avtalen, og vedtok i februar i år å si opp avtalen fra 3. oktober 2003.
FAKTA OM SAS
- * - Flyselskapet SAS ble etablert i 1946.
- * - Selskapet består av de tre nasjonale flyselskapene SAS Danmark A/S, SAS Norge ASA og SAS Sverige AB.
- * - SAS Danmark A/S og SAS Norge ASA utgjør hver 2/7 av SAS, SAS Sverige AB representerer 3/7.
- * - SAS er del av SAS-gruppen, som omfatter flyselskapet SAS og SAS International Hotels. SAS-gruppen har rundt 31.000 ansatte.
- * - SAS-gruppens hovedkontor ligger i Stockholm. Danske Jørgen Lindegaard er konsernsjef.
- * - I fjor hadde SAS-gruppen et resultat før skatt på SEK 2,773 milliarder kroner. Det var 927 millioner mer enn i 1999.
- * - I 2000 fraktet SAS 23,2 millioner passasjerer, 5,5 prosent mer enn året før.