Samtidig blir det varslet flere rutejusteringer.
– På flere ruteområder vil vi øke kapasiteten i form av flere flyginger. Vi har imidlertid også ruter som viser svakt resultat, og disse vil bli nedlagt, sier konstituert administrerende direktør Johnny Skoglund i SAS Braathens.
Hard konkurranse
Skoglund sier at i dagens harde konkurransesituasjon må SAS Braathens, i likhet med andre flyselskaper, av og til ta upopulære beslutninger.
Helgeflygingene fra Torp til Alicante, Nice og Malaga har ikke gitt den ønskede lønnsomhet, opplyser informasjonsdirektør Cathrine Foss Stene til NTB.
I tillegg legger flyselskapet ned lørdagsflyet fra Bergen til Paris og Roma, da selskapet ikke tjener penger på rutene.
SAS Braathens ønsker derimot å sette inn flere fly mellom Bergen og Oslo i sommerhalvåret.
Her er det stor etterspørsel frå næringslivet om meir kapasitet, opplyser direktør Jonny Skoglund i pressemelding om ruteomleggingen.
Upopulært
Johnny Skoglund hadde tirsdag sin siste dag som sjef for SAS Braathens, og går onsdag tilbake til jobben som viseadministrerende direktør når Ola H. Strand overtar førersetet.
Skoglund sier at det alltid er trist å konstatere at etterspørselen etter ruter er så begrenset at de ikke gir tilfredsstillende lønnsomhet.
I dagens harde konkurransesituasjon må SAS Braathens, i likhet med andre flyselskaper, av og til ta upopulære avgjørelser, sier han.
Flyselskapet offentliggjorde i forrige uke et kvartalsresultat som ikke var tilfredsstillende, selv om flere reiser med selskapet og kabinfaktoren for hver enkelt avgang går opp.
På grunn av hard priskonkurranse tjener ikke SAS Braathens nok per passasjer.