Men det blir ikke billig.
- En slik sammenslåing, der Chrysler også kan bli med, vil kreve offentlig støtte på mellom 5 og 7 milliarder euro (43 til 61 milliarder kroner), sier Tysklands økonomiminister Karl-Theodor zu Guttenberg.
Guttenberg drøftet mandag saken med Sergio Marchionne i Berlin.
Saab
Svenske Saab er en av bitene i puslespillet som Marchionne trolig vil gjøre til et transatlantisk bilimperium.
Chrysler, Fiat og Alfa Romeo skal slås sammen med Opel, Saab og Vauxhall for på sikt å skilles ut fra resten av Fiat-konsernet og børsnoteres som et frittstående selskap, melder det svenske nyhetsbyrået TT.
Redde arbeidsplasser
- Det er utvilsomt et interessant utspill, sa økonomiministeren om Fiat-sjefens tanker.
Den tyske regjeringen er svært opptatt av å redde arbeidsplasser ved GM-eide Opels fabrikker, og ønsker en avklaring i så god tid som mulig før nyvalget i Tyskland i september.
Markedet reagerte positivt på meldingen, og Fiat-aksjene steg med nesten 7 prosent på børsen i Milano.
Guttenberg framholdt at hvis Fiat får kjøpe Opel, vil det italienske selskapet beholde både merkevarenavnet og alle Opels monteringsanlegg i Tyskland. Men han tilføyde at det likevel kan bli nødvendig med nedbemanninger og andre sparetiltak.
Nedleggelser
Blant annet kan en fabrikk i Kaiserslautern vest i Tyskland, der det lages motorer og andre deler, bli rammet av kutt. Opel sysselsetter rundt 25.000 ansatte i Tyskland og har også fabrikker i Belgia, Spania og Storbritannia.
Dersom Marchionne lykkes med å skape et transatlantisk bilimperium, frykter mange at det vil føre til innsparinger i milliardklassen, masseoppsigelser av arbeidere og massenedleggelser av fabrikker i Europa.
Flere analytikere er skeptiske til Marchionnes planer.
- Jeg tror ikke det kommer til å bli gjennomført, jeg tror prosessen blir stoppet på politisk nivå, sier Ferdinan Dudenhoffer, bilanalytiker ved Duisburg-Essen-universitetet.
Han peker på finansielle så vel som industrielle og arbeidsmarkedspolitiske hindre som han mener Fiat ikke rår over.