Hopp til innhold

Salgs-knockout fra Volkswagen

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Volkswagen gjorde hat-trick på det europeiske bilmarkedet i fjor. Samtidig har VW Golf nå vært den mest solgte bilen i Norge i 23 måneder på rad.

Grafikken over viser de ti mest solgte bilmodellene i Europa i 2010 - og hvilken plassering de fikk på den norske bestselgerlista.

Mestselgende bilmodell, mestselgende bilmerke og mestselgende bilkonsern. Ingen kan si noe annet enn at tyske Volkswagen har et solid grep om det europeiske bilmarkedet.

Bransjeorganisasjonen Acea og konsulentselskapet Jato Consult dokumenterer dette i sine årsoppsummeringer for bilsalget i EU- og EFTA-landene.

Volkswagen med storeslem

Selv om Volkswagen opplevde nedgang i salget, er de klart i tet som Europas mestselgende bilmerke. De produserte mer enn hver tiende personbil som ble solgt på vårt kontinent i løpet av fjoråret.

Tyske bilmerker tar seks av de ti øverste plassene på lista, franskmennene tar tre og Italia ett. Renault sniker seg forbi Ford og tar en andreplass på denne lista – takket være godt salg av modellene Clio og Megane.

Per Morten Merg, forlagsredaktør i Bilforlaget

Forlagsredaktør Per Morten Merg i Bilforlaget: - VW Golf er et fenomen.

Hele Volkswagen-gruppen, som også omfatter merkene Audi, Seat og Skoda, sikret seg hele 21 prosent av det samlede bilsalget i Europa. Og på verdensbasis satte Volkswagen ny salgsrekord i 2010 med 4,5 millioner solgte biler - en økning på 13,9 prosent fra 2009.

- Suksessen skyldes i stor grad mange av de nye modellene Touareg, Touran, Sharan og Passat som ble lansert i 2010, sier Christian Klingler, styremedlem og ansvarlig for salg hos Volkswagen AG.

Redaktør Per Morten Merg i bilforlaget sier det er vanskelig å gi enkel forklaring på hvorfor Volkswagen dominerer så voldsomt.

- De tilbyr et bredt utvalg av modeller, fremskaffer ny teknologi og er flinke til å fortelle markedet om det. Og de har et apparat og en organisasjon som er tvers igjennom profesjonelle i alle ledd, sier Merg.

(Artikkelen fortsetter)

De 20 mest solgte bilmerkene i Europa i 2010

20 mest solgte bilmerker i Europa i 2010

Plass

Merke

Antall solgte

Endring i % fra 2009

1

Volkswagen

1.541.279

- 6,6

2

Renault

1.147.486

+ 3,4

3

Ford

1.109.588

- 13,3

4

Opel/Vauxhall

1.006.832

- 5,5

5

Peugeot

1.005.916

- 0,4

6

Citroen

838.147

- 4,5

7

Fiat

825.376

- 18,8

8

Audi

623.536

+ 1,7

9

BMW

609.196

+ 6,5

10

Mercedes-Benz

586.146

- 0,1

11

Toyota

582.457

- 16,5

12

Skoda

468.034

- 3,2

13

Nissan

402.654

+ 9,7

14

Hyundai

358.284

+ 4,7

15

Seat

301.931

- 4,7

16

Dacia

262.777

+ 10,2

17

Kia

262.627

+ 4,5

18

Volvo

230.307

+ 12,6

19

Suzuki

195.458

- 21,7

20

Honda

187.408

- 23,4

Ekspander/minimer faktaboks

(Kilde: Acea. Tallene gjelder for EU- og EFTA-landene)

De tyske premium-merkene BMW, Audi og Mercedes gjorde det bra, og i Tyskland var sistnevnte merke det nest mest solgte i 2010.

Spesielt BMW imponerte med en solid økning i salget. Per Morten Merg tror dette skyldes at produsenten har vært veldig tydelig på at de tilbyr lavt utslipp uten at det går på bekostning av kjøreglede.

Vondt år for Toyota

Toyota var det nest mest solgte merket i Norge i 2010, men tok bare en 11. plass på Europa-tabellen. Toyota er fortsatt det mest solgte asiatiske merket i Europa, men samlet sett selger det koreanske konsernet Hyundai/Kia nå bedre.

Toyota legger bak seg et vondt år med mye tilbakekallinger etter produksjonsfeil. Og i det europeiske markedet mistet Toyota over 16 prosent av salget sitt.

Merg sier at Toyota har satset mye på å fortelle at de lager biler med få feil, og dermed skapt stor fallhøyde.

Toyota

Dessverre for Toyota ble dette et bilde som festet seg med bilmerket etter å ha opplevd mye omtale rundt kvalitetsproblemer de siste par årene.

Foto: Eugene Hoshiko / AP

- Kanskje dette bildet har vært overeksponert, og så mangler de flere bein å stå på. Det er ingen tvil om at Toyota vil måtte jobbe for å i fremtiden selge like bra som de har gjort fram til nå.

At Hyundai/Kia satser tungt i Europa er et bevis på at det evige bikkjeslagsmålet i bilindustrien ikke vil bli mindre tøft, mener Merg.

- Golf er et fenomen

Volkswagen Golf ble den mest solgte bilmodellen både i Norge og i Europa i 2010, mens småbilene Ford Fiesta og Volkswagen Polo tok de andre pallplassene (se billedgalleri helt øverst)

Salgstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken viser at nordmenn utvilsomt er mer opptatt av større biler og stasjonsvogner enn våre medeuropeere. Og merker som Volvo og Toyota gjør det vesentlig bedre i Norge enn i resten av Europa.

Seks av de ti mest solgte bilmodellene i Europa er småbiler, mens det i Norge er kun to. I tillegg har nordmenn utpreget liten sans for Renault. Deres modell Clio var den fjerde mest solgte i Europa i fjor, mens den i Norge innkasserte en tvilsom 125. plass (!).

VW Golf har vært den mest solgte bilmodellen i Norge i hver eneste salgsmåned siden januar 2009 - altså i to år i strekk. Og i fjor solgte ble det solgt hele 77 prosent flere Golf enn bilen som ble nummer to på salgsstatistikken (Volvo V70).

- Golf er et fenomen som i sin tid etablerte sin egen klasse. Til tross for at konkurrentene forsøker seg, er det fortsatt Golf som er referansebilen i denne klassen, sier Merg.

- Samtidig har de i de norske markedet gjort bilen mer attraktiv med stasjonsvognutgaven av Golf. Blant 8200 solgte Golf i Norge i fjor, var 1400 stasjonsvogner, og det er en stor andel, sier Merg.

(Artikkelen fortsetter)

De 10 mest solgte bilmodellene i Norge i 2010

Mest solgte bilmodeller i Norge 2010

Plassering

Modell                                        

Antall solgte biler

1

VW Golf

8.229

2

Volvo V70

4.635

3

Toyota Avensis

3.921

4

Nissan Qashqai

3.870

5

Ford Mondeo

3.422

6

VW Passat

3.162

7

VW Polo

3.032

8

Skoda Octavia

3.014

9

Toyota Auris

2.877

10

Ford Fiesta

2.611

Ekspander/minimer faktaboks

(Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken)

Det totale personbilsalget i EU og Efta sank med 4,9 prosent sammenlignet med 2009, uten at dette overrasker ekspertene. Flere land har nemlig nylig kuttet ut sin lukrative vrakpantordninger . Bilsalgslokomotivet Tyskland opplevde et fall i nybilsalget med hele 23 prosent.

Dette skyldes i stor grad at tyske myndigheter har avviklet ordningen med at man fikk opp mot 20.000 kroner for å sende sin gamle bil til hoggeren for å få dem til å kjøpe en ny. Denne ordningen ble innført dels for å stimulere tysk bilindustri under finanskrisen, dels for å få folk til å kjøpe nyere biler, som jevnt over er sikrere og mindre forurensende.

Også store markeder som Italia og Frankrike opplevde nedgang. Men aller verst gikk det utover kriserammede Hellas, hvor bilsalget falt med over 35 prosent.

Langt bedre gikk det i Norge, hvor bilsalget økte med nesten 30 prosent sammenlignet med fjoråret.