Hopp til innhold

– Det er tydeligvis mye penger mellom hendene på enkelte ennå

Luksusimperiet bak de ikoniske Fendi-veskene, parfymen J'Adore og Hennessy konjakk har i første halvår av 2012 kunnet notere en oppgang i salgsoverskuddet på nærmere 30 prosent.

Louis Vuitton i Shanghai

Luksusimperiet LVMH er verdens største produsent av luksusvarer til privatpersoner. Her fra Louis Vuittons største utsalg i Shanghai i Kina.

Foto: ALY SONG / Reuters

Selskapet Möet Hennessy. Louis Vuitton (LVMH) hadde, takket være merkevarene Louis Vuitton og Bulgari, et nettooverskudd på 1,68 milliarder euro, nærmere 12 milliarder norske kroner første halvår i år. Fjorårets nettooverskudd var på nær 10 milliarder.

– Et lite, eksklusivt marked

Ledelsen hos LVMH, som eier både smykkeprodusenten Bulgari, motehuset Christian Dior og en rekke luksuriøse champagne- og spritmerkevarer, har uttalt at økningen har vært merkbar hos alle varegrupper.

– De varene som dette selskapet tilbyr er jo for et lite, eksklusivt marked som alle har økonomi nok til å kjøpe varene.

Det er ikke disse som rammes av en finanskrise, forklarer Trond Blindheim, ekspert på forbrukeratferd, og rektor ved Markedshøyskolen i Oslo.

Tror på fortsatt økning

Bulgari i Roma

En kvinne ser inn i et butikkvindu til merket Bulgari i Roma. Merket står for en stor andel av salgsveksten i selskapet LVMH.

Foto: Pier Paolo Cito / Ap

For salget av luksusvarer har ikke blitt dårligere under finanskrisen som herjer i Europa – tvert i mot. Ledelsen i LVMH føler seg også sikre på at økningen i overskuddet bare vil fortsette også resten av året, til tross for utfordringene på det økonomiske markedet.

– Vi går inn i det neste halvåret med god selvtillit, og vi setter vår lit til at kreativiteten og kvaliteten i våre produkter, såvel som effektiviteten hos våre ansatte – skal fortsette å drive markedsandelen oppover hos våre eksisterende- og våre potensielle nye kunder, sier direktør Bernard Arnault til nyhetsbyrået AFP.

Salgsinntektene hos selskapet endte på 13 milliarder euro (nær 96 milliarder norske kroner), noe som er en økning på 26 prosent fra fjorårets 10 milliarder (74 milliarder kroner). Den store økningen skyldes mye en sterk vekst av salg av varer i Asia og USA.

– Ikke rammet

– Det vi kan lese av forbrukerstatistikken, er at akkurat dette segmentet i markedet ikke er rammet av finanskrisen. Noen har nok tvert om skodd seg veldig på den krisen vi har vært inne i, sier Blindheim til NRK.no.

Trond Blindheim

– De mest eksklusive varene er for et meget lite segment i markedet, sier Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen.

Foto: www.mh.no

Under sist runde med finanskrise ble imidlertid luksusprodusentene også rammet, flere meldte om kraftig nedgang.

– Så hva er annerledes nå?

– Det er litt vanskelig å vite. Det er mulig at også de rike satte på bremsene den gang, men det som er sikkert er at det tydeligvis er mye penger mellom hendene på enkelte nå.

– Norge på toppen av pyramiden

Norge er på topp i forbrukerpyramiden akkurat nå, forteller Blindheim.

– Det kan jo se ut som halve Norge har vunnet i lotto.

Men om vi kjøper ekstra mange luksusvarer av den grunn, kan han ikke si noe om.

– Jeg har ikke sett noen statistikk for denne typen varer i Norge, men her går jo det meste bra.

For når luksusforbruket går nedover, er det et dårlig tegn.

– Det er det første man skjærer ned på, man kutter ut det man strengt tatt ikke trenger. Det er forbruk som kan utsettes til bedre tider. Klær, smykker og luksusvarer, men også møbler og slike ting.

Så det at vi nå ser at luksusforbruket er på vei opp, er et tegn på gode tider, sier Blindheim.

Les også: Ikkje luksus nok i Norge
Les også: – Styr unna disse varene på nettet

Modeller på catwalken for Dior under moteuka i Paris

Modeller på catwalken for Dior under moteuka i Paris i mars. Direktør Bernard Arnault i LVMH er også styreformann i motehuset Dior.

Foto: BENOIT TESSIER / Reuters