Ryanair-sjefen: – Frivillig å jobbe hos oss

Ryanair-sjef Michael O'Leary nekter for at selskapet tilbyr sine ansatte slavekontrakter og avviser at Ryanair må forholde seg til norske arbeidslivsregler eller skatteplikt på Rygge.

Intervju med Ryanair-sjef Michael O´Leary i NRK-programmet Aktuelt 10. april 2013.

SE VIDEO: Ryanair-sjefen svarte på kritikken mot skattebetaling og 'slavekontrakter' i NRK2-programmet Aktuelt onsdag kveld.

Kilde: NRK / NTB

NRK kunne nylig dokumentere at kabinpersonalet i Ryanair har bodd fast ved Rygge og flydd ut og inn av Norge daglig. Dermed skulle de ha skattet til Norge og vært medlemmer i den norske folketrygden, slår norske myndigheter fast.

O'Leary har hittil vært tilbakeholden med å svare på kritikken som har blitt framsatt mot Ryanair de siste dagene. Onsdag kveld slo han tilbake mot anklagene i NRK-programmet Aktuelt.

– Ryanair må følge irsk lov fordi vi er et irsk selskap som opererer irske fly. Våre ansatte har irske kontrakter i henholdt til irsk lov. Dersom norske myndigheter har problemer med det, så ta det opp med EU eller irske myndigheter, sa Ryanair-sjefen på telefon fra Dublin.

– Dette er en avledingsmanøver

To tidligere Ryanair-flyvertinner tok bladet fra munnen og fortalte om arbeidshverdagen og betingelsene i selskapet. Italienske Alessandra går nå til sak mot selskapet.

NRK har også fått se de standardiserte arbeidskontraktene som blant annet viser at kabinpersonalet ikke får lønn ved sykdom og at de må kunne flytte til hvilken som helst Ryanair-base i Europa når som helst - uten kompensasjon.

O´Leary hevder at anklagene om slavekontrakter og sosial dumping i Ryanair ikke har rot i virkeligheten.

– Nei, det er helt usant. Vi vet at anklagene kommer fra to kabinansatte som ikke lyktes i jobben og som ble oppsagt. De støttes av fagforeninger som vil godta nedleggelse av tusenvis av arbeidsplasser og 17 prosent lønnsreduksjoner i SAS. Dette er en avledingsmanøver for å få oppmerksomheten bort fra kuttene i SAS, mener O´Leary

Tirsdag uttalte SAS til NRK at Ryanair «truer med å ødelegge norsk luftfart» dersom ikke norske myndigheter griper inn.

– Min påstand er at du ikke i noe fritt, vestlig land kan ha folk på slavekontrakt. Vi har 8.500 ansatte som frivillig jobber for oss. I tillegg har vi – i dette øyeblikk – 5.000 personer på venteliste som gjerne vil begynne i jobb hos oss, inkludert fra SAS. Det faller på sin egen urimelighet å si at vi tilbyr slavekontrakter, legger O'Leary til i et intervju med NTB onsdag.

Zuzanna og Alessandra Cocca

Alessandra Cocca (t.v.) og Zuzanna fra Slovakia har begge jobbet for flyselskapet Ryanair i Norge. – Det er urettferdig fordi jeg bor i det dyreste landet, men har lønn som i Sør-Europa. De betaler meg heller ikke lønn ved sykdom, sier Alessandra til NRK.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

– Slavekontrakter i et moderne arbeidsliv

Parat-nestleder Vegard Einan står fast ved sin tidligere omtale av arbeidsforholdene i Ryanair som en slavekontrakt.

– Dette var kjente takter fra Michael O´Leary. Det er slik han alltid opptrer og folk syns det er hyggelig og trivelig. De som jobber for Ryanair syns ikke det er hyggelig og trivelig. De kontraktene er åpenbart langt over det vi kjenner som sosial dumping. Dette er slavekontrakter i et moderne arbeidsliv, mener Einan.

Under den muntlige spørretimen onsdag ble statsministeren konfrontert med at fagforeningen Parat siden 2010 har forsøkt å få kontakt med regjeringa for å rette oppmerksomheten mot lønns- og arbeidsvilkårene i det irske flyselskapet Ryanair.

– Hvorfor diskuterer ikke norsk politikerer oppsigelsene og lønnskuttene i SAS, i stedet for å komme med falske anklager mot Ryanair som skaper arbeid i Norge?, sa en tilsynelatende provosert O´Leary til programleder Ole Torp.

Langer ut mot SAS

Er du redd for at denne kontroversen skal føre til at Ryanair får forbud mot å drive i Norge?

– Det kommer ikke til å skje, sier Ryanair-sjefen som momentant avviser at Ryanair har tanker om å trekke seg ut av landet.

– Slett ikke. Hvorfor skulle vi det? Vi vokser raskt i Norge, vi er det eneste lavprisselskapet i Norge. Og vi er det eneste selskapet som gir sine ansatte lønnsøkninger i år, mens SAS sier opp og senker lønningene sine, sier O´Leary.

Ifølge O´Leary er det feil, slik mange norske medier har skrevet, at de kabinansatte i Ryanair betaler 11 prosent skatt til Irland. Den gjennomsnittlige skatteprosenten de betaler til landet er på 40 prosent, sier han.

Ryanair-sjefen slår også tilbake mot de to tidligere flyvertinnene Alessandra og Zuzana som har stått fram NRK og fortalt om arbeidsforholdene i flyselskapet.

– De sluttet ikke i protest mot den påståtte slavekontrakten. De ble oppsagt, henholdsvis på grunn av sikkerhetsrisiko og stort fravær, sier O´Leary til NTB.