Meningen var at ledningen skulle stå ferdig i 2007, men nå er det usikkert om det blir noe av prosjektet.
Det skulle ha blitt en motor i utviklingen av Murmansk-regionen med ringvirkninger over grensen til Norge i Finnmark, men prosjektet har også skapt stor uro på grunn av oljefrakten langs Norskekysten.
Oljerørledningen til Murmansk kunne løse problemene Russland har fått etter at landene rundt Svartehavet og Østersjøen er blitt kritiske til at olje fraktes gjennom de trange farvannene i Bosporus og Danmark.
Det var Yukos som tok initiativet til å bygge ledningen og fikk med seg flere andre store selskaper. De ville gjøre dette til et privat prosjekt og bryte det statlige monopolet på olje i og ut av Russland.
Ikke lenger interessert
Steven O'Sullivan som leder forskningsavdelingen på UFGs kontor i Moskva (United Finance Group), har registrert en klar endring i oljeselskapenes strategiske tenkning.
- Ingen av de russiske oljeselskapene er lenger interessert i å investere i oljerørledninger og akspeterer at dette er statens oppgave, sier han til NRKs Moskva-korrespondent.
- Vi skal verken juble eller gråte, men se dette som et interessant signal, sier Øystein Noreng, professor i oljeøkonomi, om utsettelsen av prosjektet.
Professor Øystein Noreng.
Godt for norsk miljøvern
Han vil ikke helt avskrive at ledningen kommer til å bli bygget, men Noreng mener at russerne prioriterer andre prosjekter.
- Fra et norsk miljøvernsynspunkt kan dette sees på som en gunstig utsettelse. Det som er å håpe på, er at vi bruker mellomtiden til å få strengere bestemmelser for tankbåter. For eksempel at alle tankbåter som betjener EØS-området, skal ha dobbelt skrog, sier han.